MLLEL4000 Ledelse for læring
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemester2016 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2016 høst
- EmneansvarligPer Tore Granrusten
- UndervisningsspråkNorsk
Innhold
Emneinnhold
Emnet tar sikte på å gi en innsikt i forståelsen av kunnskap og kunnskapsutvikling i organisasjoner. En vil spesielt drøfte forståelsen av barns læring i barnehagen og utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon. Hvordan en skal legge til rette for kreativitet og innovasjon i barnehagesektoren er også tema som blir tatt opp i emnet og belyst gjennom aktuelle case og teori som belyser disse casene.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på ledelse og læring
- har utdypende kunnskap om sentrale aspekter ved å lede barnehagen som læringsarena for barn.
- har inngående kunnskap om teorier og modeller om å lede barnehagen som lærende organisasjon
Ferdigheter
Kandidaten ...
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning i forhold til ledelse av læringsprosesser blant personalet i barnehagen.
- kan analysere og forholde seg kritisk til teorier om ledelse i forhold til barns og personalets læring i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- har omfattende kompetanse i å analysere problemstillinger knyttet til barns læring med utgangspunkt i ulike perspektiver på læring og kunnskap
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner og individuell veiledning.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
Individuelt fagnotat som må være godkjent før eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
A-F