MLLEL4000 Ledelse for læring
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemester2017 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2017 høst
- EmneansvarligPer Tore Granrusten
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Emnet tar sikte på å gi en innsikt i forståelsen av kunnskap og kunnskapsutvikling i organisasjoner. En vil spesielt drøfte forståelsen av barns læring i barnehagen og utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon. Hvordan en skal legge til rette for kreativitet og innovasjon i barnehagesektoren er også tema som blir tatt opp i emnet og belyst gjennom aktuelle case og teori som belyser disse casene.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på ledelse og læring
- har utdypende kunnskap om sentrale aspekter ved å lede barnehagen som læringsarena for barn
- har inngående kunnskap om teorier og modeller om å lede barnehagen som lærende organisasjon
Ferdigheter
Kandidaten ...
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning i forhold til ledelse av læringsprosesser blant personalet i barnehagen
- kan analysere og forholde seg kritisk til teorier om ledelse i forhold til barns og personalets læring i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- har omfattende kompetanse i å analysere problemstillinger knyttet til barns læring med utgangspunkt i ulike perspektiver på læring og kunnskap
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Bass, B.M. (2015). Fra translasjonsledelse til transformasjonsledelse: Å lære å dele en visjon. I Ø.L. Martinsen (red.). Perspektiver på ledelse. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 6. (14 s).
Broström, S., Johansson, I., Sandberg, A., & Frøkjær, T. (2012). Preschool teachers' view on learning in preschool in Sweden and Denmark. European Early Childhood Education Research Journal. DOI:10.1080/1350293X.2012.746199. (12 s). Tilgjengelig fra: http://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2012.746199
Børhaug, K. (2016). Barnehageeigarar og pedagogisk leiing i barnehagen. I K.H. Moen, K-Å. Gotvassli, og P.T. Granrusten (red.). Barnehagen som læringsarena. Mellom styring og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 7. (20 s).
Børhaug, K. (2016). Ulike eigarar – ulike læringssyn. I K.H. Moen, K-Å. Gotvassli, og P.T. Granrusten (red.). Barnehagen som læringsarena. Mellom styring og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6. (18 s).
Børhaug, K. og Gotvassli, K-Å. (2016). Styring og ledelse i barnehagen. I K.H. Moen, K-Å. Gotvassli, og P.T. Granrusten (red.). Barnehagen som læringsarena. Mellom styring og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3. (19 s).
Gotvassli, K-Å., og Skogen, E. (2014). Motivasjon og mestring i en lærende barnehage. I S. Mørreaunet, K-Å. Gotvassli, K.H. Moen, og E. Skogen (red.). Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 6. (18 s).
Gotvassli, K-Å., og Vannebo, B.I. (2016). Utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon – den pedagogiske lederfunksjonen. I K.H. Moen, K-Å. Gotvassli, og P.T. Granrusten (red.). Barnehagen som læringsarena. Mellom styring og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 14. (18 s).
Granrusten, P.T. (2016). Styrernes profesjonelle identitet. I K.H. Moen, K-Å. Gotvassli, og P.T. Granrusten (red.). Barnehagen som læringsarena. Mellom styring og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 12. (19 s).
Hammer, A.S.E. (2012). Undervisning i barnehagen? I E. Ødegaard (red.). Barnehagen som danningsarena. Bergen. Kap. 10 (20 s)
Kolle, T. (2017). Styrernes betydning i samarbeid om inkludering. I A-L. Arnesen (red.). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. 2. utg. Oslo: Universitetesforlaget. (18 S).
Kotter, J.P. (2015). Lederens egentlige oppgave. I Ø.L. Martinsen (red.). Perspektiver på ledelse. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 3. (10 s).
Lafton, T. og Skogen, E. (2014). Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid i en lærende barnehage. I S. Mørreaunet, K-Å. Gotvassli, K.H. Moen, og E. Skogen (red.). Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 10. (20 s).
Lai, L. (2015). Lederens påvirkningskraft. I Ø.L. Martinsen (red.). Perspektiver på ledelse. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 15. (22 s).
Lillemyr, O.F. (2016). Barns læring i barnehagen. I K.H. Moen, K-Å. Gotvassli, og P.T. Granrusten (red.). Barnehagen som læringsarena. Mellom styring og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2. (15 s).
Moen, K.H. (2016). Forventninger om læring – forskjellige opplevelser blant styrere i private og kommunale barnehager? I K.H. Moen, K-Å. Gotvassli, og P.T. Granrusten (red.). Barnehagen som læringsarena. Mellom styring og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 8. (20 s).
Moen, K.H. (2016). Leadership for Developing Consensus of Perspectives on Children’s Learning in Early Childhood Centers. Journal of Early Childhood Education Research (5) 2, 226-246. (18 s). Tilgjengelig fra: http://jecer.org/wp-content/uploads/2016/12/Hoas-Moen-issue5-2.pdf
Moen, K.H. og Gotvassli, K-Å. (2016). Uenighet om læringssyn blant barnehagens kjerneinteressenter. I K.H. Moen, K-Å. Gotvassli, og P.T. Granrusten (red.). Barnehagen som læringsarena. Mellom styring og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 10. (18 s).
Reinertsen, A.B. og Flatås, B., (2017). Ledelse og poesi: Affektive perspektiver på pedagogisk praksis. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4. (20 s).
Simonsen, E., og Kristoffersen, A-E. (2017). Fellesskapets fordeler og forutsetninger – utfordringer for den spesialpedagogiske profesjonen. I A-L. Arnesen (red.). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. (18 s).
Skjæveland, Y. (2016). Leiing av læring i barnehagen – nasjonale retningsliner og lokale fortolkningar. I K.H. Moen, K-Å. Gotvassli, og P.T. Granrusten (red.). Barnehagen som læringsarena. Mellom styring og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 9. (16 s).
Vecchio, R. P. (2015). Makt, politikk og innflytelse. I Ø.L. Martinsen (red.). Perspektiver på ledelse. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 14. (15 s).
Vist, T. og Alvestad, M. (red.). (2012). Læringskulturer i barnehagen. Flerfaglige forskningsperspektiver. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s. 9-114, (105 s).
Wadel, C. (2008). En lærende organisasjon. Et mellommenneskelig perspektiv. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (120 s).
Yukl, G. (2015). Å lede organisasjonsendringer. I Ø.L. Martinsen (red.). Perspektiver på ledelse. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 11. (38 s).
Totalt ca. 630 sider
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner og individuell veiledning.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
LEL-AK1: Individuelt fagnotat som må være godkjent før eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |