MLLEL4000 Ledelse for læring
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemester2025 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligGjertrud Stordal
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Ledelsen i barnehagen bidrar til å skape læringsbetingelser for individ, team og hele organisasjonen. Emnet vil bidra til å utvikle kunnskap om, og forståelse for, utvikling av dialog og relasjonell kapasitet som grunnlag for samskaping i arbeidsgrupper, team og ledelse. Spesielt vil emnet bidra til forståelse av prosesslederrollen for læring og utvikling av barnehagen som en samskapende og lærende organisasjon.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på ledelse og læring
- har utdypende kunnskap om prosesslederrollen for læring og utvikling av barnehagen som en samskapende og lærende organisasjon
- har inngående kunnskap om teorier og modeller knyttet til å lede barnehagen som lærende organisasjon
Ferdigheter
Kandidaten ...
- kan vurdere og tilrettelegge for samarbeid og læringsprosesser i barnehagen
- kan vurdere og drøfte hva som fremmer og hemmer læring i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- har avansert forståelse for relasjonell kapasitet og prosesslederrollen, og derigjennom kan fasilitere lærings-, utviklings-, nyskapings-, og samskapingsprosesser i team og barnehagen som organisasjon
- har omfattende kompetanse i å analysere problemstillinger knyttet til barnehagen som lærende organisasjon
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner og individuell veiledning.
Det må påregnes at noe undervisning vil foregå på engelsk.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
LEL-AK1: Individuelt fagnotat som må være godkjent før eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:
SEK1: Alle