Statusmelding

The course description for the semester you wanted is not published yet. Showing you instead the latest version available.

MLSLE4010 Strategisk ledelse i barnehagen

    • Nynorsk navn
      Strategisk leiing i barnehagen
    • Engelsk navn
      Strategic Leadership in Early Childhood Education and Care
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemester
      2026 vår
    • Studienivå
      Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
    • Studieprogram
      Mastergradsstudium i barnehageledelse
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2026 vår
    • Emneansvarlig
      Elin Birgitte Ljunggren
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent av

kka

Godkjent dato

Tirsdag, januar 16, 2024

Emneinnhold

I emnet inngår grundig drøfting av strategibegrepet knyttet til barnehagen som organisasjon, dens ulike kontekster (styring, marked mm) og samfunnsoppdrag. Ulike innganger til strategi og strategisk ledelse, slik som generiske og ressursbaserte strategier vil bli gjennomgått. Strategibegrepet vil også bli drøftet opp mot utadrettet ledelse mot barnehagens interessenter og samarbeidspartnere, den politiske forståelsen av organisasjoner og maktbegrepet knyttet til ledelse i barnehagen. Etiske problemstillinger knyttet til strategisk arbeid belyses. Videre gis det en innføring i praktisk strategiarbeid og ledelse sett i lys av stabilitet, endring og kompleksitet – fra strategisk analyse, strategisk prosessarbeid, herunder arbeid med organisasjonsutvikling til implementering og vedlikehold av strategier. Det presenteres og drøftes ulike verktøy og metoder for strategisk ledelse i barnehagen.

Læringsutbytte

En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten ...

  • har inngående kunnskap om begrepene strategi, strategisk ledelse og makt i organisasjoner
  • har avansert kunnskap om generiske strategier og ressursbaserte strategier
  • har inngående kunnskap om sentrale aspekter ved å initiere og lede strategiske prosesser i barnehagen
  • har innsikt i etiske perspektiver ved ledelse

Ferdigheter

Kandidaten ...

  • kan anvende faglig kunnskap om strategisk ledelse i forhold til praktiske problemstillinger i barnehagen
  • kjenner svært godt til og kan bruke ulike metoder og verktøy for strategisk analyse, - planlegging, - implementering og oppfølging i barnehagen

Generell kompetanse

Kandidaten ...

  • har omfattende kompetanse om og forståelse for endringsprosesser i barnehagen og kan håndtere ulike typer motstand mot endring
  • har inngående kompetanse om hvordan en kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor områdene strategisk ledelse og ulike typer makt i barnehagen

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisning som legger opp til varierte undervisningsformer og studentaktive læringsformer samt prosessorientert læring knyttet til arbeid med eksamen- som leveres ut første samling. Studenter kan påregne noe undervisning på engelsk.  

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
SLE-AK2: Skriftlig veiledningsgrunnlag knyttet til eget arbeid med poster. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat.Skriftlig oppgaveIndividuell
SLE-AK3: Deltakelse kollegaveiledning. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat.Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell
SLE-AK4: Skriftlig tilbakemelding på en annen students veiledningsgrunnlag knyttet til utarbeidelse av poster. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat.Skriftlig oppgaveIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:SLE-AK2: Skriftlig veiledningsgrunnlag knyttet til eget arbeid med poster. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat.
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:SLE-AK3: Deltakelse kollegaveiledning. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat.
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:SLE-AK4: Skriftlig tilbakemelding på en annen students veiledningsgrunnlag knyttet til utarbeidelse av poster. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat.
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Muntlig eksamenMUNIndividuell30 minutter100 %Intern og ekstern PosterOppgaven med vurderingskriterier gis ut første samlingsdag og omhandler utarbeidelse av en poster som skal presenteres muntlig

Vurderinger

Vurderingsform:Muntlig eksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:30
Enhet:minutter
Vekting:100 %
Merknader:Oppgaven med vurderingskriterier gis ut første samlingsdag og omhandler utarbeidelse av en poster som skal presenteres muntlig
Hjelpemidler: Poster
Kode:MUN
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:

SLE-AK2: Innlevering av skriftlig veiledningsgrunnlag knyttet til egen poster (max 1 side)

SLE-AK3: Lage skriftlig tilbakemelding/veiledning på en annen students veiledningsgrunnlag

SLE-AK4: Deltakelse på kollegaveiledning