MLSLE4010 Strategisk ledelse i barnehagen
- Nynorsk navnStrategisk leiing i barnehagen
- Engelsk navnStrategic Leadership in Early Childhood Education and Care
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemester2026 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2026 vår
- EmneansvarligElin Birgitte Ljunggren
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
I emnet inngår grundig drøfting av strategibegrepet knyttet til barnehagen som organisasjon, dens ulike kontekster (styring, marked mm) og samfunnsoppdrag. Ulike innganger til strategi og strategisk ledelse, slik som generiske og ressursbaserte strategier vil bli gjennomgått. Strategibegrepet vil også bli drøftet opp mot utadrettet ledelse mot barnehagens interessenter og samarbeidspartnere, den politiske forståelsen av organisasjoner og maktbegrepet knyttet til ledelse i barnehagen. Etiske problemstillinger knyttet til strategisk arbeid belyses. Videre gis det en innføring i praktisk strategiarbeid og ledelse sett i lys av stabilitet, endring og kompleksitet – fra strategisk analyse, strategisk prosessarbeid, herunder arbeid med organisasjonsutvikling til implementering og vedlikehold av strategier. Det presenteres og drøftes ulike verktøy og metoder for strategisk ledelse i barnehagen.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har inngående kunnskap om begrepene strategi, strategisk ledelse og makt i organisasjoner
- har avansert kunnskap om generiske strategier og ressursbaserte strategier
- har inngående kunnskap om sentrale aspekter ved å initiere og lede strategiske prosesser i barnehagen
- har innsikt i etiske perspektiver ved ledelse
Ferdigheter
Kandidaten ...
- kan anvende faglig kunnskap om strategisk ledelse i forhold til praktiske problemstillinger i barnehagen
- kjenner svært godt til og kan bruke ulike metoder og verktøy for strategisk analyse, - planlegging, - implementering og oppfølging i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- har omfattende kompetanse om og forståelse for endringsprosesser i barnehagen og kan håndtere ulike typer motstand mot endring
- har inngående kompetanse om hvordan en kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor områdene strategisk ledelse og ulike typer makt i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisning som legger opp til varierte undervisningsformer og studentaktive læringsformer samt prosessorientert læring knyttet til arbeid med eksamen- som leveres ut første samling. Studenter kan påregne noe undervisning på engelsk.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SLE-AK2: Skriftlig veiledningsgrunnlag knyttet til eget arbeid med poster. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Skriftlig oppgave | Individuell |
SLE-AK3: Deltakelse kollegaveiledning. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
SLE-AK4: Skriftlig tilbakemelding på en annen students veiledningsgrunnlag knyttet til utarbeidelse av poster. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN | Individuell | 30 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Poster | Oppgaven med vurderingskriterier gis ut første samlingsdag og omhandler utarbeidelse av en poster som skal presenteres muntlig |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:
SLE-AK2: Innlevering av skriftlig veiledningsgrunnlag knyttet til egen poster (max 1 side)
SLE-AK3: Lage skriftlig tilbakemelding/veiledning på en annen students veiledningsgrunnlag
SLE-AK4: Deltakelse på kollegaveiledning