MLSLE4010 Strategisk ledelse i barnehagen
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemester2018 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2018 høst
- EmneansvarligKjell Åge Gotvassli
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
I emnet inngår det en inngående drøfting av strategibegrepet knyttet til barnehagen som organisasjon. Både generiske og ressursbaserte strategier vil bli gjennomgått. Videre vil en få en innføring i praktisk strategiarbeid knyttet til barnehagen – fra strategisk analyse til implementering og vedlikehold av strategien. Her vil en også presentere og drøfte ulike verktøy og metoder for strategisk ledelse i barnehagen. Strategibegrepet vil også bli drøftet opp mot den politiske forståelsen av organisasjoner og maktbegrepet knyttet til ledelse i barnehagen.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har inngående kunnskap om begrepene strategi, strategisk ledelse og makt i organisasjoner
- har avansert kunnskap om generiske strategier og ressursbaserte strategier
- har inngående kunnskap om sentrale aspekter ved å initiere og lede strategiske prosesser i barnehagen
- har innsikt i etiske perspektiver ved ledelse
Ferdigheter
Kandidaten ...
- kan anvende faglig kunnskap om strategisk ledelse i forhold til praktiske problemstillinger i barnehagen
- kjenner svært godt til og kan bruke ulike metoder og verktøy for strategisk analyse, - planlegging, - implementering og oppfølging i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- har omfattende kompetanse om og forståelse for endringsprosesser i barnehagen og kan håndtere ulike typer motstand mot endring
- har inngående kompetanse om hvordan en kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor områdene strategisk ledelse og ulike typer makt i barnehagen
Pensum
Pensumlista gjelder for studieåret 2018-2019.
Gotvassli, K-Å & Vannebo, B.I. (2016). Strategisk ledelse i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Gotvassli, K-Å. (2015). Kunnskap, kunnskapsutvikling og kunnskapsledelse i organisasjoner (Kap. 8-11). Bergen: Fagbokforlaget. .
Granrusten, P.T. (2016). Strategisk ledelse av barnehagen som læringsarena. I K.H. Moen, K-Å Gotvassli & P.T. Granrusten (red.), Barnehagen som læringsarena (s. 234-251). Oslo: Universitetsforlaget.
I tillegg utdelt materiell på forelesninger.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, bruk av ulike case som analyseres ut i fra ulike perspektiv på strategisk ledelse.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SLE-AK1: Et skriftlig fagnotat individuelt eller i gruppe på maksimum 3 studenter. Fagnotatet skal ta opp ulike sider ved strategisk ledelse i barnehagen. Må være godkjent for å få eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Skriftlig oppgave | Annet |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Oppgaven gis ut kl. 09.00, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 samme dag |