MLVFM4020 Vitenskapsteori og forskningsmetoder I
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2018 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligAnne Beate Reinertsen
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Emnet tar sikte på å drøfte ulike vitenskapsteoretiske perspektiver ved å gi en innføring i ulike forskningstilnærminger, og hvilke valg de impliserer. Sentrale aspekter ved kvalitativ metode som utforsker menneskelige/sosiale prosesser vil stå sentralt. Tekstanalytisk metode vies også oppmerksomhet. Statistikk og kvantitativ metode vil bli nærmere gjennomgått. Studiet tar videre sikte på at studenten skal få øvelse i faglig refleksjon omkring utvalgte problemstillinger, samt evne til å se sammenhengen mellom teoretisk og praktisk kunnskap. Forskningsetikk utgjør et grunnleggende tema.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har omfattende kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode, relevant for barnehageledelse
- har bred kunnskap om hvordan teori og metode kommer til anvendelse, også på nye områder innen barnehageledelse
Ferdigheter
Kandidaten ...
- har ferdigheter i å analysere avanserte faglige problemstillinger med utgangspunkt i ulike teorier og metoder
- har ferdigheter i å anvende teori og metode i forhold til problemstillinger knyttet til ledelse i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- kan anvende sin faglighet på en inngående måte til å gjøre kvalifiserte og velbegrunnede valg
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, teori og metode på en avansert måte og bidra til nytenkning og lede innovasjonsprosesser i barnehagen
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Gulløv, E. and S. Højlund (2003). Feltarbejde blandt børn: metodologi og etik i etnografisk børneforskning. København, Gyldendal, kapittel 1 og 2. (40 s.).
Hammervold, R. (2012). En kort innføring i SPSS; anvendelser innen multivariat statistikk. Bergen, Fagbokforlaget. (150 sider). (Her kan litteraturen byttes ut med material utlevert i forbindelse med undervisning. Deler av temaet er også dekket i Ringdal)
Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste: Personvernombudet for forskning. Avsnittet ´Forskere og studenter´ i venstre marg. http://www.nsd.uib.no/personvern/index.html (ca. 20 s.).
Jackson,A.Y. & Mazzei, L.A. (2012). Thinking with theory in qualitative research: viewing data across multiple perspectives. London; New York, NY.: Routledge (150 sider).
Law, J. (2004). After Method: Mess in social science research. Routledge. London and New York. (200 sider).
Reinertsen, A.B. og Flatås, B. (2017). Ledelse og Poesi; Affektive perspektiver på pedagogiske praksiser. Bergen: Fagbokforlaget.
Ringdal, K. (2013): Enhet og mangfold. Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 1, 3, 8, 13 og 14.
Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforl. (200 s.).
Tjora, A. (2012). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (2.utg eller senere). Oslo. Gyldendal Akademiske (200 sider).
Ca. 1200 sider.
Interessant lesing:
Lather, P. (2007). Getting lost. Suny Press. (180 sider).
Lens Taguchi, H. (2010). Bortenfor skillet mellom teori og praksis. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner, studentrespons og individuell veiledning på tekst.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
VFM1-AK1: Individuelt skriftlig fagnotat eller i gruppe på maks tre personer og muntlig presentasjon for medstudenter. Må være godkjent før eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Framføring og rapport | Annet |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 2 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Oppgaven gis ut kl. 15.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. | Varierer |