MLVFM4020 Vitenskapsteori og forskningsmetoder I
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2022 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2022 høst
- EmneansvarligKristine Warhuus Smeby
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Emnet tar sikte på å drøfte ulike vitenskapsteoretiske perspektiver ved å gi en innføring i ulike forskningstilnærminger, og hvilke valg de impliserer. Sentrale aspekter ved kvalitativ metode som utforsker menneskelige/sosiale prosesser vil stå sentralt. Tekstanalytisk metode vies også oppmerksomhet. Statistikk og kvantitativ metode vil bli nærmere gjennomgått: Gjennomgang av ulike verktøy for gjennomføring og analyse av spørreundersøkelser. Studiet tar videre sikte på at studenten skal få øvelse i faglig refleksjon omkring utvalgte problemstillinger, samt evne til å se sammenhengen mellom teoretisk og praktisk kunnskap. Forskningsetikk utgjør et grunnleggende tema.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har omfattende kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode, relevant for barnehageledelse
- har bred kunnskap om hvordan teori og metode kommer til anvendelse, også på nye områder innen barnehageledelse
Ferdigheter
Kandidaten ...
- har ferdigheter i å analysere avanserte faglige problemstillinger med utgangspunkt i ulike teorier og metoder
- har ferdigheter i å anvende teori og metode i forhold til problemstillinger knyttet til ledelse i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- kan anvende sin faglighet på en inngående måte til å gjøre kvalifiserte og velbegrunnede valg
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, teori og metode på en avansert måte og bidra til nytenkning og lede innovasjonsprosesser i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner, studentrespons og individuell veiledning på tekst.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
VFM1-AK1: Individuelt skriftlig fagnotat eller i gruppe på maks tre personer og muntlig presentasjon for medstudenter. Må være godkjent før eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Framføring og rapport | Annet |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MFVFM5000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder | Ta kontakt med DMMH for info |
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |