MLVFM5020 Vitenskapsteori og forskningsmetoder II
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2017 høst
- EmneansvarligAnne Beate Reinertsen
- UndervisningsspråkNorsk
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Videregående innføring i kvantitative og kvalitative metoder. Gjennomgang av ulike verktøy for gjennomføring og analyse av spørreundersøkelser (Questback, minitab og envivo). Bruken av ulike typer casestudier vil også være sentralt i emnet. Emnet tar også opp ulike innfallsvinkler til tolkning og analyse av kvalitative data.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har inngående kunnskap om kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
Ferdigheter
Kandidaten ...
- kan utøve kritisk refleksjon på en omfattende måte omkring kravene til vitenskapelighet
- kan velge ut og bruke ulike metoder i eget forskningsdesign ut i fra krav til vitenskapelighet
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- kan på en omfattende måte vurdere kritisk og kvalitetssikre egen og andres forskning
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Aksjonsforskning, institusjonell etnografi og barnehagebasert kompetanseutvikling:
Devault, M. L. What is Institutional Ethnography? Social Problems Vol. 53. No 3 s. 294-298.
Delacour, H. (2017). The Paradox of Controversial Innovation: Insights From the Rise of Impressionism. Organization Studies. Vol. 38(5). s. 597-618.
Huang, H. B. (2010). What is good action research? Why the resurgent interest? I Action Research 8 (1), s. 93-109. (17 sider)
Møller, J. (1996). Aksjonsforskning i spenningsfeltet mellom politikk og vitenskap, Nordisk pedagogikk Volum 16, s. 66-77. (10 sider)
Nielsen, B. S. & Nielsen K. A. (2010). Aktionsforskning . I Brinkmann & Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder, en grundbok (97-120). Viborg, Danmark: Hans Reitzels Forlag
Reinertsen og Flatås (2017). Ledelse og poesi, affektive perspektiver i pedagogiske praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. (ca. 200 sider)
Sjøvoll, J. & Skogen, K. (2008). Aksjonsforskning: Forsker og praktiker i samarbeid om forbedringer. Bodø: Høgskolen i Bodø.
Springgay, S. og Truman, S.E. (2017). On the Need for Methods Beyond Proceduralism: Speculative Middles, (In) Tensions, and Response-Ability in Research. Qualitative Inquiry. s. 1-12. DOI: 10.1177/1077800417704464
Ulvik, M, & Riese, H. (2015). Action research in pre-service teacher education – a never ending story promoting professional development. Professional Development in Education, DOI: 10.1080/19415257.2014.1003089
Ulvik, M., Riese, H., & Roness, D. (2016). Aksjonsforskning – et bidrag til en praksisnær og teoriorientert lærerutdanning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100 (3), s. 222-239.
Utfyllende lesing:
Widerberg, K. (2015) I hjertet av velferdsstaten: En invitasjon til institusjonell etnografi. Oslo: Cappelen Damm
Diskursteori:
Bregnballe, A. og Øvrelid, B. (2011). Samfunnsforskning er løsningen, men hva var problemet? To forskningsarbeideres spørsmål om relevans. Tidsskrift for samfunnsforskning 03, s. 369-378. (13 sider)
Neumann, C. E. B. & Neumann, I. B. (2012). Forskeren i forskningsprosessen: en metodebok om situering. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Ringdal, K. (2013): Enhet og mangfold. Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode. Kap 5. Bergen: Fagbokforlaget.
Winther Jørgensen, M. og Phillips, L. (2013) Diskursanalyse som teori og metode. Fredriksberg: Roskilde universitetsforlag.
Skygging som metode:
Hognestad, Karin & Bøe, Marit (2016). Studying practices of leading – Qualitative shadowing in early childhood research. I: European Early Childhood Education Research Journal, 24 (5 s.)
Film som metode
Borgdorff, H. (2006). The debate on research in the arts (Vol. no. 02). Bergen: Kunsthøgskolen i Bergen. 27 s.
Hovik, L. (2012). Rød Sko Savnet – en kunstnerisk forskningsreise fra hendelse til dokument. I: R. G. Gjærum & B. Rasmussen (Red.), Forestilling, framføring, forskning: metodologi i anvendt teaterforskning. Trondheim: Akademika forlag. 25 s.
Hovik, L. (2014) Forsker i affekt I: DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. (3-2014) 5 s.
Heggstad, Kari Mjaaland. 2012). Å fastholde det flyktige – om videoobservasjon i drama / teaterforskning. I: R. G. Gjærum & B. Rasmussen (Red.), Forestilling, framføring, forskning: metodologi i anvendt teaterforskning. Trondheim: Akademika forlag. 17 s.
IntervjuI/ fokusgruppe intervjuer som metode:
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2012). Kvalitative metoder: empiri og teoriutvikling. Oslo: Gyldendal akademisk. (Kapittel 1 Tanggaard & Brinkmann: Intervju-samtalen som forskningsmetode).
Brinkmann, S. (2014). Doing Without Data. Qualitative Inquiry, 20(6), s. 720-725. doi:10.1177/1077800414530254Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju. Oslo: Gyldendal akademisk.
Hummelvoll, J.K. (2008). The multistage focus group interview. A relevant and fruitful method in action research based on a co-operative inquiry perspective. Norsk tidsskrift for sykepleieforskning, (10) 1, s. 3-14 (11 sider)
Johansson, L. (2016). Post-qualitative line of flight and the confabulative conversation: a methodological ethnography. International Journal of Qualitative Studies in Education, 29(4), 445-466. doi: 10.1080/09518398.2015.1053157
St. Pierre, E. and Jackson, A. (2014). Qualitative data analysis after coding. (p. 715-719). In: Qualitative Inquiry. Vol 20(6).
Filosofi og skriving som metode:
Ellis, C. (1999). Heartful Autoethnography. Qualitative health research, 9(5), s. 669-683.
Lapadat, J.C. (2017). Ethics in Autoethnographic and Collaborative Autoethnography. Qualitative Inquiry s. 1-15. DOI: 10.1177/1077800417704462
Maclure, M. (2013). Researching without representation? Language and materiality in post qualitative methodology. International Journal of Qualitative Studies in Education, 26(6), s. 658–667
Mcleod, K. (2014). Orientating to Assembling: Qualitative Inquiry for More-Than-Human Worlds. International Journal of Qualitative Methods, 13, s. 377-394.
Reinertsen, A. B. (2016a). Hva er det med Irma? På veg mot immanente kritikk praksiser og rettferdige utdanningsøyeblikk. 12(6). Lastet ned fra https://www.researchgate.net/publication/308921248_Hva_er_det_med_Irma doi:10.7577/nbf.1630
Reinertsen, A. B. (2015). uten store ord. Autoetnografisk etnometodologisk 3D-skriving. I A. B. Reinertsen (red.), Metodefestival og øyeblikksrealisme- eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer (s. 265-293). Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.
Reinertsen, A. B. & Rossholt, N. (2016b). Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder. Reconceptualizing Educational Research Methodology, 7(2), s. 74-84.
Sandvik, N. (2016a). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner i et sammenvevd og uoversiktlig psykologisk, pedagogisk, politisk og økonomisk felt. I N. Sandvik (red.), Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi (s. 9-31). Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.
Sandvik, N. (2016b). Bortenfor skillet mellom lek og læring: tilblivelsesøyeblikk, preferanser og fascinasjoner. I N. Sandvik (red.), Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi (s. 150-175). Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.
I tillegg vil det kunne komme forslag til utfyllende lesing i forbindelse med forelesninger og semesteroppgave.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Veiledning på arbeidskrav og prosjektoppgave.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
VFM2-AK1: Individuelt fagnotat angående metode og metodevalg i vitenskapelig arbeid. Fagnotatet må være godkjent før eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Individuell skriftlig prosjektoppgave. Omfang/varighet: Hele semesteret med innlevering på nærmere bestemt dato. |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. | Varierer |