MLVFM5020 Forskningsdesign, metode og prosjektutvikling
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 høst
- EmneansvarligKristine Warhuus Smeby
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet gir en fordypning i utvalgte samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder relevant for barnehageledelse. Emnet tar opp ulike innfallsvinkler til innsamling, bearbeiding, tolkning og analyse av data, samt presentasjon av funn. Integrert i emnet er et prosjektutviklingsseminar hvor man starter arbeidet med prosjektskissen for masteroppgaven. Prosjektutviklingsseminaret foregår i studiegrupper tilknyttet samlingsukene og blir ledet av tre av foreleserne på emnet. I de innledende prosjektutviklingsseminarene arbeider studentene med ferdigstilling av sine individuelle prosjektskisser, som er emnets første arbeidskrav (VFM2-AK1). Skissen videreutvikles gjennom de neste prosjektutviklingsseminarene og presenteres muntlig på en av de siste samlingene som arbeidskravet VFM2-AK3. I tillegg har skal studentene gjennomføre et arbeidskrav knyttet til bruk av statistikk (VFM2-AK2). Gjennomføring av dette arbeidskravet foregår gruppvis under en av samlingene. Arbeidet med prosjektskissen må sees i sammenheng med eksamensformen på emnet som er en semesteroppgave. Denne semesteroppgaven skal arbeides med som en del av forberedelsene til masteroppgavens vitenskapsteori- og metodedel. Skriveprosessen starter tidlig i høstsemesteret.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har inngående kunnskap om sentrale kvantitative og kvalitative forskningsmetoder innenfor barnehageledelse
- har inngående kunnskap om hvordan utføre et selvstendig forskningsprosjekt innen fagområdet barnehageledelse
- har inngående kunnskap om forskningsmetoder som kan bidra til nytenkning og organisasjonsendring i barnehagen som pedagogisk institusjon
Ferdigheter
Kandidaten ...
- kan utøve kritisk lesning og refleksjon over barnehagerelevante forskningsbidrag med utgangspunkt i forskningsetikk og metode
- kan velge ut og bruke ulike metoder i eget forskningsdesign knyttet til barnehageledelse ut i fra krav til vitenskapelighet og gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende samfunnsvitenskapelige metoder i analyse av empiriske data
- kan kritisk analysere og vurdere forskning og forskningsresultater knyttet til barnehageledelse
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- kan på en omfattende måte vurdere kritisk og kvalitetssikre egen og andres forskning innenfor feltet barnehageledelse
- Kan analysere forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageledelse
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre egne forskningsprosjekt knyttet til temaet barnehageledelse
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Veiledning på arbeidskrav.
Det inngår et prosjektutviklingsseminar over flere økter i studiet (se under emneinnhold). Dette for å komme raskest mulig igang med arbeidet med selve masteroppgaven. Veiledere til masteroppgaven tildeles etterhvert som studenten begynner å velge tema og innfallsvinkel til eget prosjekt, fortrinnsvis tidlig på høstsemesteret. På alle øktene med prosjektutvikling er det 70 % obligatorisk oppmøte. Dette for å sikre læringsutbytte i klassefelleskap.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
VFM2-AK1: Individuell prosjektskisse med beskrivelse av valg av tema, metode, teori og tidsplan for masteroppgaven. Prosjektskissen må være godkjent før eksamensadgang. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i eget notat. | Skriftlig oppgave | Individuell |
VFM2-AK2: Bruk av statistikk. Gruppeoppgave. Nærmere presisering av innhold og kriterier for godkjenning vil bli beskrevet i presiseringsinstruks. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
VFM2-AK3: Deltagelse i oppgaveseminar der foreløpig utkast til oppgave presenteres. | Framføring/presentasjon | Individuell |
VFM2-OBLTS Obligatorisk oppmøte på 70 % av alle undervisningsøkter med prosjektseminar. | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang/varighet: Hele semesteret med innlevering på nærmere bestemt dato. Oppgaven skal være på 4000 ord +/- 10 %. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:
OPG1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. | Varierer |