MSIST4030 Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2020 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligIngvild Åmot, Karianne Franck
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
I dette emnet presenteres og drøftes ulike teorier om inkludering, rådgivning og samarbeid knyttet til spesialpedagogisk arbeid. Tidlig innsats for barn og familier fordrer samarbeid med barnets foreldre/foresatte og andre. Studentene vil blant annet utfordres til å prøve ut rådgiving gjennom praktiske øvelser. Gjennom undervisning forankres profesjonsbegrepet teoretisk og spesialpedagog som profesjon analyseres i lys av forskning.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- inngående innsikt i systemteori med særskilt fokus på det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- avansert kunnskap om inkludering som intensjon, teoretisk begrep og praksis
- grundig kunnskap om teoretiske referanserammer for rådgivning og samarbeid
- omfattende kunnskap om hvordan rådgivning og samarbeid kan bidra til helhetlige og koordinerte tjenester
- inngående kunnskap om spesialpedagog som profesjon
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- analysere inkludering som intensjon og praksis
- anvende sine kunnskaper til å gjennomføre rådgivningssamtaler på en selvstendig og reflektert måte
- vise høy grad av bevissthet om egen rolle som spesialpedagog både faglig, etisk og relasjonelt
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan forholde seg kritisk og analytisk til inkludering som intensjon og relatert til praksis
- kan anvende sine kunnskaper om og ferdigheter i rådgivning
- viser i stor grad evne til etisk refleksjon i spesialpedagogisk arbeid
- kan analysere og reflektere over spesialpedagog som profesjon generelt og ivareta egen profesjonsutvikling spesielt
Pensum
Her finner du pensumliste for studieåret 2019-20
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, rollespill, gjennomføring av prosjektoppgave.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
IST-AK1: Muntlig presentasjon av utkast til semesteroppgave i gruppe under prosjektseminar, og obligatorisk tilstedeværelse under alle fremlegg | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Gruppe | 1 | semester | 40 % | Intern og ekstern | Alle | Semesteroppgave i gruppe med selvvalgt tema fra ett av emnene MSSPF4000, MSSRO4010 eller MSKSR4020, knyttet til emne MSIST4030 Omfang: 7200 ord (18 sider). |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 30 | minutter | 60 % | Intern og ekstern | Ingen | Individuell muntlig eksaminering på bakgrunn av semesteroppgave og uttrekksoppgave på tema fra emne MSIST4030 (totalt 30 minutter) |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- OPG1: IST-AK1
- MUN1: OBLTS
OPG1 må også være bestått for å få adgang til MUN1.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen Spesialpedagogikk 2: Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker / Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2 vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |