MSIST4030 Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2025 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligIngvild Åmot, Eli Raanes
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravTidligere bestått emne MSKSR4020 tilsvarer MSKSR4021 som forkunnskapskrav.
Godkjent av
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
I dette emnet presenteres og drøftes ulike teorier om inkludering som intensjon og praksis. Sentralt i emnet er også rådgivning og samarbeid knyttet til spesialpedagogisk arbeid. Tidlig innsats for barn og familier fordrer samarbeid med barnets foreldre/foresatte og andre. Studentene vil blant annet utfordres til å prøve ut rådgiving gjennom praktiske øvelser. Gjennom undervisning utfordres studentene til å kritisk reflektere over dilemma og spenninger i det spesialpedagogiske fagfeltet og spesialpedagog som profesjon.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- inngående innsikt i systemteoretiske perspektiv med særskilt fokus på det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- avansert kunnskap om inkludering som intensjon, teoretisk begrep og praksis
- grundig kunnskap om teoretiske referanserammer for rådgivning og samarbeid
- omfattende kunnskap om hvordan rådgivning og samarbeid kan bidra til helhetlige og koordinerte tjenester
- inngående kunnskap om spesialpedagog som profesjon
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- analysere inkludering som intensjon og praksis
- anvende sine kunnskaper til å gjennomføre rådgivningssamtaler på en selvstendig og reflektert måte
- vise høy grad av bevissthet om egen rolle som spesialpedagog både faglig, etisk og relasjonelt
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan forholde seg kritisk og analytisk til inkludering som intensjon og relatert til praksis
- kan anvende sine kunnskaper om og ferdigheter i rådgivning
- viser i stor grad evne til etisk refleksjon i spesialpedagogisk arbeid
- kan analysere og reflektere over spesialpedagog som profesjon generelt og ivareta egen profesjonsutvikling spesielt
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, rollespill, gjennomføring av semesteroppgave.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
IST-AK3: Deltagelse i veiledningsgrupper knyttet til semesteroppgave | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe, med individuell vurdering |
IST-AK2: Deltagelse på artikkelseminar | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS: 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 1 | semester | 100% | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 3600-4000 ord |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- OPG: IST-AK3, IST-AK2 og OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVSPE6200 Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6300 Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |