MSKSR4020 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2020 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2020 høst
- EmneansvarligElse Johansen Lyngseth
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Å erverve språklig kompetanse er sentralt i barns liv. Under dette emnet formidles teoretisk forankring av språkutvikling, språk- og kommunikasjonsvansker og språkkartlegging, observasjon, bruk av kartleggingsverktøy og tester og språkstimulerende tiltak. Videre vektlegges språkets betydning både for utvikling av lese- og skriveferdigheter og som forebygging av lese- og skrivevansker. Dilemma og kritiske innvendinger knyttet til kartlegging inngår både i undervisning og arbeidskrav. Teoretisk kunnskap om relasjonskompetanse inngår i undervisning. Refleksjon over egen relasjonskompetanse i praksis inngår som arbeidskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- avansert kunnskap om teoretiske referanserammer for språkutvikling og språkstimulering
- inngående innsikt i hvordan språkvansker kan komme til uttrykk i kommunikasjon
- inngående kunnskap om forebygging av lese- og skrivevansker
- grundig kunnskap om ulike teoretiske innganger til observasjon, kartlegging og testing
- omfattende kunnskap om relasjonskompetanse som teoretisk begrep
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- anvende sine kunnskaper til å planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for barn med språk- og kommunikasjonsvansker på individ- og systemnivå
- anvende og analysere relevante kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå på en kunnskapsbasert og selvstendig måte
- vise omfattende evne til å reflektere over egen relasjonskompetanse
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i forhold til språk- og kommunikasjonsvansker
- viser evne til etisk refleksjon over bruk av kartleggingsverktøy
- kan analysere og reflektere over relevante språkstimulerende tiltak for enkeltbarn i barnehagen og hjemme
- kan reflektere over egen relasjonskompetanse
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, veiledet praksis og språkkartlegging.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
KSR-AK1: 50 t veiledet praksis (100 % tilstedeværelse) | Praktisk arbeid | Individuell |
KSR-AK2: Praksisrapport med refleksjon | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
KSR-AK3: Individuell rapport fra språkkartlegging | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Gruppe | 50 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVBSS6000 Barns språkutvikling og språklæring | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6200 Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6300 Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |