MSKSR4021 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2025 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 høst
- EmneansvarligJana van der Zwart-Langner, Marit Pettersen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Å erverve språklig kompetanse er sentralt i barns liv. Under dette emnet formidles teoretisk forankring av språkutvikling, vansker med språk, tale og kommunikasjon, observasjon, språkkartlegging, bruk av kartleggingsverktøy og tester og språkstimulerende tiltak. Videre vektlegges språkets betydning både for utvikling av lese- og skriveferdigheter og for forebygging av lese- og skrivevansker. Etiske refleksjoner og vurderinger av kvalitet i kartlegging inngår som del av undervisningen og arbeidskravene. I tillegg legges det vekt på teoretisk kunnskap og refleksjon over egen relasjonskompetanse.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskaper
Studenten har:
- avansert kunnskap om språkutvikling og språkstimulering
- inngående innsikt i hvordan språkvansker kan komme til uttrykk i kommunikasjon
- inngående kunnskap om forebygging av lese- og skrivevansker
- grundig kunnskap om ulike teoretiske innganger til observasjon, kartlegging og testing
- omfattende kunnskap om relasjonskompetanse som teoretisk begrep
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende sine kunnskaper til å planlegge og vurdere tiltak på individ- og systemnivå for barn med vansker med språk, tale og kommunikasjon
- anvende og analysere relevante kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå på en kunnskapsbasert og selvstendig måte
- vise omfattende evne til å reflektere over egen relasjonskompetanse
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om vansker med språk, tale og kommunikasjon hos barn
- viser evne til etisk refleksjon over bruk av kartleggingsverktøy
- kan analysere og reflektere over relevante språkstimulerende tiltak for enkeltbarn i barnehagen og hjemme
- er bevisst på og kan anvende egen relasjonskompetanse i spesialpedagogisk arbeid
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, seminar og arbeidskrav om språkkartlegging og veiledet praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
KSR-AK3: Individuell rapport fra språkkartlegging | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
KSR-AK4: Gjennomført 50 timer praksis og praksisrapport med refleksjon | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
OBLTS: 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Gruppe | 50 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
KSR-AK4 erstatter de tidligere arbeidskravene KSR-AK1 og KSR-AK2.
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen i emnet:
MUN1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVBSS6000 Barns språkutvikling og språklæring | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6200 Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6300 Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker | Ta kontakt med DMMH for info |
MSKSR4020 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse | 15 studiepoeng |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |