MSMOP5900 Masteroppgave
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2025 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligSobh Chahboun, Eli Raanes
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Studenten arbeider fram en skriftlig oppgave med selvvalgt tema som teoretisk og metodisk utforsker problemstillinger og tematikk relatert til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskaper:
Studenten har:
- en fordypet forståelse av spesialpedagogikk, samt utvidet kunnskap om forskningsmetode og forskningsdesign
Ferdigheter:
Studenten har:
- ferdigheter til selvstendig å kunne planlegge, igangsette og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter, relevante for det spesialpedagogiske fag- og forskningsfeltet
- ferdigheter i å gjennomføre et prosjekt basert på forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse:
Studenten:
- har inngående kunnskap om hvordan gjennomføre forsknings- og/eller utviklingsprosjekter i spesialpedagogikk
- har kompetanse til å videreutvikle faget og arbeidsfeltet
- har kompetanse til å formidle sitt prosjekt muntlig og skriftlig til både fagmiljø og allmennheten
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Selvstendig og individuelt arbeid som er teoretisk og vitenskapelig utforskende, med individuell veiledning og sluttføringsseminar.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
MOP-AK1: Deltakelse på sluttføringseminar med veileder, opponent og medstudenter. Studentene leverer et skriftlig utkast til sin masteroppgave og presenterer sin oppgave muntlig. | Framføring og rapport | Individuell |
OBLTS: Deltakelse på veiledningsmøte ved oppstart, knyttet til valg av problemstilling, forskningsetikk og signering av avtale om veiledning. | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Masteroppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Studenten leverer en masteroppgave med et omfang på 19 000–23 000 ord (ca. 50–60 sider), eksklusiv forord, litteraturliste og vedlegg. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Masteroppgaven skal vise at studenten har oppnådd kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for emnet. Masteroppgaven vurderes av en eksamenskommisjon som består av en intern og en ekstern sensor. Intern sensor er normalt samme person som var opponent på sluttføringsseminaret.
Masteroppgaven kan ha innholdsmessige likheter med innleverte eksamensbesvarelser i foregående eller innpassede emner i gjeldende studieplan for det aktuelle masterprogrammet.
Format
Masteroppgaven utformes og leveres i A4-format med skrifttype Calibri (skriftstørrelse 11 pkt.) eller Times New Roman (skriftstørrelse 12 pkt.), linjeavstand 1,5 og med referanser og henvisninger i henhold til APA-standard.
Arbeidskrav som må godkjennes for å gå opp til eksamen:
- OPG1: Alle