MSSPF4000 Spesialpedagogikk som fag og felt
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2017 høst
- EmneansvarligBodil Mørland
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Under dette emnet er det fokus både på fagets framvekst og egenart, på tidlig innsats i tidlig alder, rettigheter i forhold til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning og ulike støtte- og hjelpeinstanser i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, også med referanse til et internasjonalt perspektiv. Videre omhandles ulike funksjonsnedsettelser og sentrale føringer for tilrettelegging for utvikling, lek og læring i ulike kontekster, noe som også inkluderer et kritisk blikk på kategorisering av vansker.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- avansert kunnskap om faget i et historisk og et internasjonalt perspektiv og inngående innsikt i fagets og feltets verdigrunnlag
- inngående kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser og samspills- og lærevansker i et relasjonelt perspektiv
- omfattende kunnskap om tidlig innsats og forebygging
- omfattende kunnskap om problemstillinger knyttet til barns rettigheter, med særskilt vekt på rett til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
- grundig innsikt i roller og arbeidsfordeling i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- gjennomføre en kunnskapsbasert analyse av faget og forholde seg kritisk til fagets egenart
- analysere og kritisk vurdere problemstillinger knyttet til rett til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
- undersøke, analysere og på en selvstendig måte formidle kunnskap om relevante samarbeidspartnere
- aktivt tilrettelegge for et utviklingsfremmende læringsmiljø
- utarbeide og kritisk vurdere problemstillinger knyttet til ulike sider ved individuelle opplæringsplaner
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan formidle inngående innsikt i og forståelse for fagets egenart i et historisk, internasjonalt og nåtidig perspektiv
- har grundig teoretisk innsikt i betydningen av tidlig innsats og forebygging
- kan anvende og formidle fagets verdigrunnlag muntlig og skriftlig på en selvstendig måte
- kan analysere og vurdere relevante faktorer som hemmer og fremmer utvikling, lek og læring
- kan kommunisere etiske og faglige problemstillinger knyttet til arbeid med barn og unge med funksjonsnedsettelse
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
*Almqvist, L., Hellnäs, P., Stefansson, M. & Granlund, M. (2006). “I can play!” Young children´s perceptions of health. Pediatric Rehabilitation 9 (3) (pp 275-284). 9 sider.
Arnesen, A-L. (2017). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. I Arnesen, A-L. (red.) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 19-35) 16 sider.
Arnesen, A-L., Kolle, T. & Solli, K.A. (2017). De problematiske kategoriene i institusjonelle og faglige sammenhenger. I Arnesen, A-L. (red.) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 93-113) 20 sider.
Befring, E. (2012). Spesialpedagogikk: historisk framvekst, ansvarsoppgaver, forståelsesmåter og nye perspektiver. I Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelens Forlag as. (s. 33-57) 24 sider.
**Befring, E. (2015). Forskningsmetoder i utdanningsvitenskap. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s.10-27) 17 sider.
Berg, A. (utkommer 2017). Rytmens pedagogikk i barnehagen, og dens betydning for barns egenutvikling, språkutvikling, læring, motorisk utvikling, konsentrasjon og praktisk tilrettelegging. Oslo: Pedagogisk forum. (kap. 6-7) 35 sider.
*Cameron, D.L. & Tveit, A.D: (2013). Profesjonsutøvelse i tverrfaglig samarbeid rundt et barn med spesielle behov i barnehagen. Tidsskriftet FOU i praksis. Årgang 7 nr.1 (s. 9-26). 17 sider
Daa, E., Holme, E. & Wiig, I. (2014). Sjeldne funksjonsvansker i barnehagen. I Hvidsten, B.I.B. (red.). Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.329-342) 13 sider.
Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode – en kvalitativ tilnærming. Oslo: Universitetsforlaget. (s.13 - 40) 27 sider.
Gomnæs, U.T. & Rognhaug, B. (2012). Utviklingshemning - mangfold og lærehemning I Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 385-404) 19 sider.
Groven, B. (2013). Spesialpedagogen i endringstider. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 23 – 33, 86 – 102 og 114-129) 40 sider.
Groven, B. (utkommer 2017). Organisering av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: ordninger, begrunnelser og dilemmaer. I Lyngseth, E.J. & Mørland, B (red.). Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. x-x) 15 sider.
Groven, B. & Rostad, A.M. (utkommer 2017). Forebygging og tidlig innsats – en historisk, ideologisk og teoretisk innramming. I Lyngseth, E.J. & Mørland, B (red.). Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. x-x) 15 sider.
Hausstätter, R.S. (2014). Tidlig innsats som systematisk strategi i barnehagen. I Hvidsten, B.I.B. (red.). Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 41-52) 11 sider.
Hausstätter, R.S. (2012). Den individuelle opplæringsplanen som strategisk dokument. Hausstätter, R.S. (red.), Inkluderende spesialundervisning. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 127-138) 11 sider.
Hennum, R. (2012). Retten til beskyttelse mot vold, overgrep og utnyttelse. I Høstmælingen, N., Kjørholt, E.S. & Sandberg, K. (red.). Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 310-336) 26 sider
Heyerdahl, F. (2012). Retten til ikke-diskriminering. I Høstmælingen, N., Kjørholt, E.S. & Sandberg, K. (red.). Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 31-50) 19 sider
Kassah, B.L.L. & Kassah, A.K. (2014). Funksjonshemning og normalitetsdilemmaet. I Hvidsten, B.I.B. (red.). Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.29-40) 11 sider.
Kinge, E. (2012). Tverretatlig samarbeid omkring barn. En kilde til styrke og håp? Oslo: Gyldendal akademisk. (s.23 - 202) 179 sider.
Kirkebæk, B. & Simonsen, E. (2012). Handikaphistoriske temaer – utfordringer i dag. I Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 76-91) 15 sider.
Larsen, T. & Wilhelmsen, G. B. (2012). Synsvansker – aspekter ved læring og utvikling. I Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 408-423) 17 sider.
Martinsen, H & Tellevik, J. M. (2012). Autisme – en spesialpedagogisk utfordring I Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 485-500) 15 sider.
Mørland, B. (utkommer 2017). Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit. I Lyngseth, E.J. & Mørland, B. (red.). Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. x-x) 15 sider.
Mørland, B., Groven, B. & Hoven, G. (utkommer 2017). Lek i spesialpedagogisk arbeid. Erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt. I Lyngseth, E.J. & Mørland, B. (red.). Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. x-x) 15 sider.
Nilsen, V. (2008). Tiltaksmodeller med utgangspunkt i førstelinjetjeneste og andrelinjetjeneste. I Haugen, R. (red.). Barn og unges læringsmiljø 3 – med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (s. 189-228) 39 sider.
*Nilsen, A.C.E. & Jensen, C. (2010). Cooperation and coordination around children with individual plans. Scandinavian Journal of Disability Research Vol. 14, No. 1, March 2012. Routledge. (pp. 1-14) 15 sider.
Nordøen, B. & Laberg, K.E. (2014). Autismespekterforstyrrelser – utfordringer i barnehagen. I Hvidsten, B.I.B. (red.). Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.263-276) 13 sider.
Nørby, S. (2007). Emosjoner og læring. I Schilhab, T.S.S. & Steffensen, B. (red.). Nervepirrende pedagogikk. – en introduksjon til pedagogisk nevrovitenskap. Oslo: Kommuneforlaget. (s. 85-109) 24 sider.
**Pettersen, M. (2014). Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen med fokus på individuelle opplæringsplaner (IOP). In: Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A.: FoU i praksis 2013 conference proceedings. Trondheim: Akademika forlag. (s. 210-218) 8 sider.
Reindal, S. M. & Hausstätter, R.S. (2010). Spesialpedagogikk og etikk: Etiske problemstillinger og teorier. I Reindal, S. M. & Hausstätter, R.S. (red.). Spesialpedagogikk og etikk. Kollektivt ansvar og individuelle rettigheter. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (s. 11-19) 8 sider.
Reindal, S. M. (2010). Dilemmaer om ulikhet: Forskjellighet sett i lys av kapabilitetstilnærmingen som grunnlag for spesialpedagogiske virksomhet. I Reindal, S. M. & Hausstätter, R.S. (red.). Spesialpedagogikk og etikk. Kollektivt ansvar og individuelle rettigheter. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (s. 116-132) 16 sider.
Ruud, E.B. (2012). Tidlig intervensjon når barn blir ekskludert fra lek i barnehagen. I Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 612-625) 13 sider.
Sandberg, K. (2012). Asylsøkende barns rettigheter. I Høstmælingen, N., Kjørholt, E.S. & Sandberg, K. (red.). Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 282-309) 27 sider.
Sigstad, H.M.H. (2012). Sjeldne funksjonsvansker. I Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 470-482) 12 sider.
Simonsen, E. (2010). Med blikk for barnet? Spesialpedagogisk profesjonsforståelse og etiske posisjoner. I Reindal, S. M. & Hausstätter, R.S. (red.). Spesialpedagogikk og etikk. Kollektivt ansvar og individuelle rettigheter. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (s. 20- 38) 18 sider.
Skarpenes, O. & Nilsen, A.C.E. (2014). «Making up pupils». Norsk pedagogisk tidsskrift nr.06-2014. (s. 424-439) 15 sider.
Smith, L. (2012). FNs konvensjon om barnets rettigheter. I Høstmælingen, N., Kjørholt, E.S. & Sandberg, K. (red.). Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 17-30) 13 sider.
Stang, E.G. (2012). Barns rett til familie og omsorg, særlig om barnevernet. I Høstmælingen, N., Kjørholt, E.S. & Sandberg, K. (red.). Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 157-185) 28 sider.
Syse, A. (2012). Rettigheter for barn med funksjonshemning. I Høstmælingen, N., Kjørholt, E.S. & Sandberg, K. (red.). Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 204-232) 28 sider.
Slåtta, K. (2014). Barn med multifunksjonshemning i barnehagen. Kommunikasjon, deltakelse og inkludering. I Hvidsten, B.I.B. (red.). Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.313-328) 15 sider.
Solli, K-A. & Andresen, R. (2017). «Alle skal bli sett og hørt». Barnehagepersonalets synspunkter på inkludering. I A-L Arnesen (red.) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 138-160) 22 sider.
Tøssebro, J., Paulsen, V. & Wendelborg, C. (2014). En vanlig familie? – Om parforhold, familiestruktur og belastninger. I Tøssebro, J. &
Wendelborg, C. (red.). Oppvekst med funksjonshemming. Familie. Livsløp og overganger. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 80-104) 24 sider.
Ulla, B. (2017). Kroppens kraft. Kropp som del av inkludering og profesjonsutøvelse i barnehagen. I A-L Arnesen (red.) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 184-205) 21 sider.
***Utdanningsdirektoratet (2017). Veilederen Spesialpedagogisk hjelp. Oslo: Utdanningsdirektoratet. 32 sider.
***Utdanningsdirektoratet (2017). Veilederen Spesialundervisning. Oslo: Utdanningsdirektoratet. 79 sider.
Vedeler, L. (2007). Sosial mestring i barnegrupper. Oslo: Universitetsforlaget. 159 sider.
**Wichstrøm, L., Berg-Nielsen, T.S., Angold, A., Egger, H.L., Solheim, E. & Sveen, T.H. (2012). Prevalence of psychihatric disorders in preschoolers. In The Journal of Child Psycology and Psychiatry 53:6, pp 695-705. 9 sider.
Wilhelmsen, G.B. (2014). Syn eller forstyrret syn? I Hvidsten, B.I.B. (red.). Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.151-172) 21 sider.
Ødegaard, E.E. & Færevaag, M.K. (2014). Barns med Downs syndrom som deltakere i barnehagen. I Hvidsten, B.I.B. (red.). Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.277-298) 21 sider.
I tillegg ca. 200 sider selvvalgt pensum
*Lastes ned via google scholar
**Kompendium BOLK
***Lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettside
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppediskusjoner, feltstudium, rapportering og muntlig presentasjon.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SPF-AK1: Feltstudium i gruppe | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe |
SPF-AK2: Feltrapport i gruppe | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
SPF-AK3: Muntlig presentasjon i gruppe | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |