MSSPF4000 Spesialpedagogikk som fag og felt
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2018 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2018 høst
- EmneansvarligMonica Bjerklund
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Under dette emnet er det fokus både på fagets framvekst og egenart, på tidlig innsats i tidlig alder, rettigheter i forhold til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning og ulike støtte- og hjelpeinstanser i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, også med referanse til et internasjonalt perspektiv. Videre omhandles ulike funksjonsnedsettelser og sentrale føringer for tilrettelegging for utvikling, lek og læring i ulike kontekster, noe som også inkluderer et kritisk blikk på kategorisering av vansker.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- avansert kunnskap om faget i et historisk og et internasjonalt perspektiv og inngående innsikt i fagets og feltets verdigrunnlag
- inngående kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser og samspills- og lærevansker i et relasjonelt perspektiv
- omfattende kunnskap om tidlig innsats og forebygging
- omfattende kunnskap om problemstillinger knyttet til barns rettigheter, med særskilt vekt på rett til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
- grundig innsikt i roller og arbeidsfordeling i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- gjennomføre en kunnskapsbasert analyse av faget og forholde seg kritisk til fagets egenart
- analysere og kritisk vurdere problemstillinger knyttet til rett til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
- undersøke, analysere og på en selvstendig måte formidle kunnskap om relevante samarbeidspartnere
- aktivt tilrettelegge for et utviklingsfremmende læringsmiljø
- utarbeide og kritisk vurdere problemstillinger knyttet til ulike sider ved individuelle opplæringsplaner
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan formidle inngående innsikt i og forståelse for fagets egenart i et historisk, internasjonalt og nåtidig perspektiv
- har grundig teoretisk innsikt i betydningen av tidlig innsats og forebygging
- kan anvende og formidle fagets verdigrunnlag muntlig og skriftlig på en selvstendig måte
- kan analysere og vurdere relevante faktorer som hemmer og fremmer utvikling, lek og læring
- kan kommunisere etiske og faglige problemstillinger knyttet til arbeid med barn og unge med funksjonsnedsettelse
Pensum
Pensumlista gjelder for studieåret 2018-2019.
Pensum er på ca 1368 sider felles pensum. Studentene vil også få forslag om supplerende litteratur i løpet av studieåret. I tillegg til oppgitt litteratur følger ca. 50 sider selvvalgt pensum. Det tas forbehold om justeringer og endringer i pensum.
Med forbehold om endringer
*Almqvist, L., Hellnäs, P., Stefansson, M. & Granlund, M. (2006). “I can play!” Young children´s perceptions of health. Pediatric Rehabilitation, 9(3), s. 275-284. 9 sider.
**Almås, S. H. (2016). Bourdieus teori om utdanningssystemet. I E. Willumsen & A. Ødegård (red.), Tverrprofesjonelt samarbeid. Et samfunnsoppdrag. Oslo: Universietetsforlaget. (s. 131-144) 13 sider.
Arnesen, A-L. (2017). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. I A-L. Arnesen (red.), Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 19-35) 16 sider.
Arnesen, A-L., Kolle, T. & Solli, K.A. (2017). De problematiske kategoriene i institusjonelle og faglige sammenhenger. I A-L. Arnesen (red.), Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 93-113) 20 sider.
Befring, E. (2012). Spesialpedagogikk: historisk framvekst, ansvarsoppgaver, forståelsesmåter og nye perspektiver. I E. Befring & R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelens Forlag as. (s. 33-57) 24 sider.
**Befring, E. (2015). Forskningsmetoder i utdanningsvitenskap. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s.10-27) 17 sider.
Berg, A. (2017). Rytmens pedagogikk i barnehagen, og dens betydning for barns egenutvikling, språkutvikling, læring, motorisk utvikling, konsentrasjon og praktisk tilrettelegging. Oslo: Pedagogisk forum. (kap. 6, 7) 35 sider.
*Cameron, D.L. & Tveit, A.D: (2013). Profesjonsutøvelse i tverrfaglig samarbeid rundt et barn med spesielle behov i barnehagen. Tidsskriftet FOU i praksis. 7(1), s. 9-26. 17 sider.
Daa, E., Holme, E. & Wiig, I. (2014). Sjeldne funksjonsvansker i barnehagen. I B.I.B. Hvidsten (red.), Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.329-342) 13 sider.
Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode – en kvalitativ tilnærming. Oslo: Universitetsforlaget. (s.13 - 40) 27 sider.
Gomnæs, U.T. & Rognhaug, B. (2012). Utviklingshemning - mangfold og lærehemning. I E. Befring & R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 385-404) 19 sider.
Groven, B. (2013). Spesialpedagogen i endringstider. Oslo: Universitetsforlaget. (kap. 1, 7 og 9) 40 sider.
Groven, B. (2017). Organisering av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: ordninger, begrunnelser og dilemmaer. I E.J. Lyngseth & B. Mørland (red.), Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 73-88) 15 sider.
Groven, B. & Rostad, A.M. (2017). Forebygging og tidlig innsats – en historisk, ideologisk og teoretisk innramming. I E.J. Lyngseth & B. Mørland (red.), Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 20-47) 15 sider.
Hausstätter, R.S. (2014). Tidlig innsats som systematisk strategi i barnehagen. I B.I.B. Hvidsten (red.), Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 41-52) 11 sider.
Hausstätter, R.S. (2012). Den individuelle opplæringsplanen som strategisk dokument. I R.S. Hausstätter (red.), Inkluderende spesialundervisning. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 127-138) 11 sider.
Hennum, R. (2012). Retten til beskyttelse mot vold, overgrep og utnyttelse. I N. Høstmælingen, E.S. Kjørholt & K. Sandberg (red.), Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 310-336) 26 sider.
Heyerdahl, F. (2012). Retten til ikke-diskriminering. I N. Høstmælingen, E.S. Kjørholt & K. Sandberg (red.), Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 31-50) 19 sider.
Kassah, B.L.L. & Kassah, A.K. (2014). Funksjonshemning og normalitetsdilemmaet. I B.I.B. Hvidsten (red.), Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.29-40) 11 sider.
Kinge, E. (2012). Tverretatlig samarbeid omkring barn. En kilde til styrke og håp? Oslo: Gyldendal akademisk. (s.23 - 202) 179 sider.
Kirkebæk, B. & Simonsen, E. (2012). Handikaphistoriske temaer – utfordringer i dag. I E. Befring & R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 76-91) 15 sider.
**Kjelland, M. (2017). Taushetsplikt og opplysningsplikt. I A. Kjønstad, A. Syse & M. Kjelland (red.), Velferdsrett II, Barneverns- og sosialrett. 5. utgave. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kapittel 4. (50 sider).
Larsen, T. & Wilhelmsen, G. B. (2012). Synsvansker – aspekter ved læring og utvikling. I E. Befring & R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 408-423) 17 sider.
Martinsen, H & Tellevik, J. M. (2012). Autisme – en spesialpedagogisk utfordring I E. Befring & R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 485-500) 15 sider.
Mørland, B. (2017). Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit. I E.J. Lyngseth & B. Mørland (red.), Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap. 11) 14 sider.
Mørland, B., Groven, B. & Hoven, G. (2017). Lek i spesialpedagogisk arbeid. Erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt. I E.J. Lyngseth & B. Mørland (red.), Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap.6) 13 sider.
Nilsen, V. (2008). Tiltaksmodeller med utgangspunkt i førstelinjetjeneste og andrelinjetjeneste. I R. Haugen (red.), Barn og unges læringsmiljø 3 – med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (s. 189-228) 39 sider.
*Nilsen, A.C.E. & Jensen, C. (2010). Cooperation and coordination around children with individual plans. Scandinavian Journal of Disability Research, 14(1), s.. 1-14. 15 sider.
Nordøen, B. & Laberg, K.E. (2014). Autismespekterforstyrrelser – utfordringer i barnehagen. I B.I.B. Hvidsten (red.), Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.263-276) 13 sider.
Nørby, S. (2007). Emosjoner og læring. I T.S.S. Schilhab & B. Steffensen (red.), Nervepirrende pedagogikk. – en introduksjon til pedagogisk nevrovitenskap. Oslo: Kommuneforlaget. (s. 85-109) 24 sider.
**Pettersen, M. (2014). Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen med fokus på individuelle opplæringsplaner (IOP). I A. B. Reinertsen, B. Groven, A. Knutas & A. Holm (red.), FoU i praksis 2013 conference proceedings. Trondheim: Akademika forlag. (s. 210-218) 8 sider.
Reindal, S. M. & Hausstätter, R.S. (2010). Spesialpedagogikk og etikk: Etiske problemstillinger og teorier. I S.M. Reindal & R.S. Hausstätter (red.), Spesialpedagogikk og etikk. Kollektivt ansvar og individuelle rettigheter. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (s. 11-19) 8 sider.
Reindal, S. M. (2010). Dilemmaer om ulikhet: Forskjellighet sett i lys av kapabilitetstilnærmingen som grunnlag for spesialpedagogiske virksomhet.I S.M. Reindal & R.S. Hausstätter (red.), Spesialpedagogikk og etikk. Kollektivt ansvar og individuelle rettigheter. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (s. 116-132) 16 sider.
Ruud, E.B. (2012). Tidlig intervensjon når barn blir ekskludert fra lek i barnehagen. I E. Befring & R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 612-625) 13 sider.
Sandberg, K. (2012). Asylsøkende barns rettigheter. I N. Høstmælingen, E.S. Kjørholt & K. Sandberg (red.), Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 282-309) 27 sider.
Sigstad, H.M.H. (2012). Sjeldne funksjonsvansker. IE. Befring & R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 470-482) 12 sider.
Simonsen, E. (2010). Med blikk for barnet? Spesialpedagogisk profesjonsforståelse og etiske posisjoner. I S.M. Reindal & R.S. Hausstätter (red.), Spesialpedagogikk og etikk. Kollektivt ansvar og individuelle rettigheter. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (s. 20- 38) 18 sider.
**Skarpenes, O. & Nilsen, A.C.E. (2014). Making up pupils. Norsk pedagogisk tidsskrift, nr.06-2014, s. 424-439. 15 sider.
Smith, L. (2012). FNs konvensjon om barnets rettigheter.I N. Høstmælingen, E.S. Kjørholt & K. Sandberg (red.), Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 17-30) 13 sider.
Stang, E.G. (2012). Barns rett til familie og omsorg, særlig om barnevernet. I N. Høstmælingen, E.S. Kjørholt & K. Sandberg (red.), Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 157-185) 28 sider.
Syse, A. (2012). Rettigheter for barn med funksjonshemning.I N. Høstmælingen, E.S. Kjørholt & K. Sandberg (red.), Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 204-232) 28 sider.
Slåtta, K. (2014). Barn med multifunksjonshemning i barnehagen. Kommunikasjon, deltakelse og inkludering. I B.I.B. Hvidsten (red.), Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.313-328) 15 sider.
Solli, K-A. & Andresen, R. (2017). «Alle skal bli sett og hørt». Barnehagepersonalets synspunkter på inkludering. I A-L Arnesen (red.), Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 138-160) 22 sider.
Tøssebro, J., Paulsen, V. & Wendelborg, C. (2014). En vanlig familie? – Om parforhold, familiestruktur og belastninger. I J. Tøssebro & C. Wendelborg (red.), Oppvekst med funksjonshemming. Familie. Livsløp og overganger. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 80-104) 24 sider.
Ulla, B. (2017). Kroppens kraft. Kropp som del av inkludering og profesjonsutøvelse i barnehagen. I A-L Arnesen (red.), Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 184-205) 21 sider.
***Utdanningsdirektoratet (2017). Veilederen Spesialpedagogisk hjelp. Oslo: Utdanningsdirektoratet. 32 sider.
***Utdanningsdirektoratet (2017). Veilederen Spesialundervisning. Oslo: Utdanningsdirektoratet. 79 sider.
Vedeler, L. (2007). Sosial mestring i barnegrupper. Oslo: Universitetsforlaget. 159 sider.
**Wichstrøm, L., Berg-Nielsen, T.S., Angold, A., Egger, H.L., Solheim, E. & Sveen, T.H. (2012). Prevalence of psychihatric disorders in preschoolers. The Journal of Child Psycology and Psychiatry 53:6, s. 695-705. 9 sider.
Wilhelmsen, G.B. (2014). Syn eller forstyrret syn? I B.I.B. Hvidsten (red.), Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.151-172) 21 sider.
Ødegaard, E.E. & Færevaag, M.K. (2014). Barns med Downs syndrom som deltakere i barnehagen. I B.I.B. Hvidsten (red.), Spesialpedagogikk i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s.277-298) 21 sider.
I tillegg ca. 50 sider selvvalgt pensum som består av to fag- og/eller vitenskapelige artikler.
*Lastes ned via google scholar
**Kompendium BOLK
***Lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettside
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppediskusjoner, feltstudium, rapportering og muntlig presentasjon.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SPF-AK1: Feltstudium i gruppe | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe |
SPF-AK2: Feltrapport i gruppe | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
SPF-AK3: Muntlig presentasjon i gruppe | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |