MSSPF4000 Spesialpedagogikk som fag og felt
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 høst
- EmneansvarligElisabeth Walsøe Lehn, Lars Haakensen Wettre
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Dette emnet har som mål å gi en introduksjon til det spesialpedagogiske fagfeltet. Dette gjøres gjennom et fokus på fagets framvekst og egenart, på tidlig innsats i tidlig alder, rettigheter i forbindelse med spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring og ulike støtte- og hjelpeinstanser i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, også med referanse til et internasjonalt perspektiv. Videre omhandles ulike funksjonsnedsettelser og sentrale føringer for tilrettelegging for utvikling, lek og læring i ulike kontekster, noe som også inkluderer et kritisk blikk på kategorisering av vansker.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- avansert kunnskap om faget i et historisk og et internasjonalt perspektiv og inngående innsikt i fagets og feltets verdigrunnlag
- inngående kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser og samspills- og lærevansker i et relasjonelt perspektiv
- omfattende kunnskap om tidlig innsats og forebygging
- omfattende kunnskap om problemstillinger knyttet til barns rettigheter, med særskilt vekt på rett til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring.
- grundig innsikt i roller og arbeidsfordeling i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- gjennomføre en kunnskapsbasert analyse av faget og forholde seg kritisk til fagets egenart
- analysere og kritisk vurdere problemstillinger knyttet til rett til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring
- undersøke, analysere og på en selvstendig måte formidle kunnskap om relevante samarbeidspartnere
- aktivt tilrettelegge for et utviklingsfremmende læringsmiljø
- utarbeide og kritisk vurdere problemstillinger knyttet til ulike sider ved individuelle opplæringsplaner
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan formidle inngående innsikt i og forståelse for fagets egenart i et historisk, internasjonalt og nåtidig perspektiv
- har grundig teoretisk innsikt i betydningen av tidlig innsats og forebygging
- kan anvende og formidle fagets verdigrunnlag muntlig og skriftlig på en selvstendig måte
- kan analysere og vurdere relevante faktorer som hemmer og fremmer utvikling, lek og læring
- kan kommunisere etiske og faglige problemstillinger knyttet til arbeid med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppediskusjoner, feltstudium, skriftlig fagtekst og muntlig presentasjon.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SPF-AK2: Fagtekst i gruppe | Skriftlig oppgave | Gruppe |
SPF-AK3: Muntlig presentasjon av feltstudiet | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS: 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 5 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen i emnet:
SEK1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVSPE6000 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6100 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |