MSSPF4000 Spesialpedagogikk som fag og felt
- Nynorsk navnSpesialpedagogikk som fag og felt
 - Engelsk navnSpecial Needs Education as a Subject and a Field
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemester2025 høst
 - StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
 - StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
 - Varighet1 semester
 - Eksamenssemester2025 høst
 - EmneansvarligElisabeth Walsøe Lehn, Lars Haakensen Wettre
 - UndervisningsspråkNorsk
 
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Dette emnet har som mål å gi en introduksjon til det spesialpedagogiske fagfeltet og innsikt i spesialpedagogens rolle og ansvarsområder. Fokuset ligger på fagets framvekst og egenart, tidlig innsats i tidlig alder, barns rettigheter i knyttet til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring. Videre belyses ulike støtte- og hjelpeinstanser i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, også med referanse til et internasjonalt perspektiv. Emnet omhandler også ulike funksjonsnedsettelser og sentrale føringer for tilrettelegging for utvikling, lek og læring i ulike kontekster. Dette inkluderer et kritisk blikk på kategorisering av vansker.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- avansert kunnskap om faget i et historisk og et internasjonalt perspektiv og inngående innsikt i fagets og feltets verdigrunnlag
 - inngående kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser og samspills- og lærevansker i et relasjonelt perspektiv
 - omfattende kunnskap om tidlig innsats og forebygging
 - omfattende kunnskap om problemstillinger knyttet til barns rettigheter, med særskilt vekt på rett til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring.
 - grundig innsikt i roller og arbeidsfordeling i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
 
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- gjennomføre en kunnskapsbasert analyse av faget og forholde seg kritisk til fagets egenart
 - analysere og kritisk vurdere problemstillinger knyttet til rett til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring
 - undersøke, analysere og på en selvstendig måte formidle kunnskap om relevante samarbeidspartnere
 - aktivt tilrettelegge for et utviklingsfremmende læringsmiljø
 - utarbeide og kritisk vurdere problemstillinger knyttet til ulike sider ved individuelle opplæringsplaner
 
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan formidle inngående innsikt i og forståelse for fagets egenart i et historisk, internasjonalt og nåtidig perspektiv
 - har grundig teoretisk innsikt i betydningen av tidlig innsats og forebygging
 - kan anvende og formidle fagets verdigrunnlag muntlig og skriftlig på en selvstendig måte
 - kan analysere og vurdere relevante faktorer som hemmer og fremmer utvikling, lek og læring
 - kan kommunisere etiske og faglige problemstillinger knyttet til arbeid med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
 
Pensumliste
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppediskusjoner, feltstudium, skriftlig fagtekst og muntlig presentasjon.
| Kode og beskrivende navn på arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe | 
|---|---|---|
| SPF-AK2: Fagtekst i gruppe | Skriftlig oppgave | Gruppe | 
| SPF-AK3: Feltstudiet | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering | 
| OBLTS: 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell | 
| Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 5 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen | 
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen i emnet:
SEK1: Alle
| Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon | 
|---|---|
| MVSPE6000 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info | 
| MVSPE6100 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info | 
| Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info | 
