MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2017 høst
- EmneansvarligMarit Pettersen, Frode Stenseng
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Sentralt i dette emnet er sårbarhet og resiliens, tema som teoretiseres og drøftes i forhold til barns oppvekstsvilkår, utvikling, lek og læring i barnehage og skole, et tema som også innlemmer fokus på sosiale og emosjonelle vansker og styrker. Studentene utfordres både gjennom undervisning og veiledet praksis til å utvikle et kritisk blikk på diagnostiske begrep, ulike kartleggingsverktøy og tiltak i barnehage og skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- avansert kunnskap om tidlig samspill og betydningen av god tilknytning
- inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på sosiale og emosjonelle vansker
- omfattende innsikt i ulike sider ved resiliens
- grundig kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekst i individ- og systemperspektiv
Ferdigheter:
Kandidaten
- har forståelse for og kan analysere barns sårbarhet og ressurser i et relasjonelt perspektiv
- kan anvende relevante kartleggingsformer relatert til individ og system på en selvstendig måte
- kan gjennomføre tiltak relatert til barn i sårbare situasjoner på bakgrunn av teoretisk innsikt og anvendelse av skjønn
- kan analysere spesialpedagogisk praksis og avdekke faktorer som kan hemme eller fremme utvikling, lek og læring i individ- og systemperspektiv
- er bevisst sine holdninger og verdier i arbeid med barn og foreldre/foresatte i utsatte situasjoner
Generell kompetanse:
Kandidaten kan
- analysere nødvendighet og begrensning av diagnostiske begrep og kartleggingsverktøy
- analysere beskyttelses- og risikofaktorer i barns oppvekst
- anvende høy grad av innsikt for å legge til rette for utvikling, lek og læring både på individ- og systemnivå
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Bøker
Borge, A. I. H. (2010). Resiliens. Risiko og sunn utvikling. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. (Alle kapitler, 179 sider).
Kvello, Ø. (2010). Barn i risiko: skadelige omsorgssituasjoner. Gyldendal Akademisk. (Kapittel 2, 3, 4, 5, & 7: 192 sider).
Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Gyldendal Akademisk. (Kapittel 1, 2, 3, 4, 6, 7, & 8: 219 sider.)
Sund Sjøvold, M. S., & Furuholmen, K. G. (2015). De minste barnas stemme. Universitetsforlaget. (Alle kapitler, 337 sider)
Sum bøker, ca. 950 sider.
Kapitler
Bjerklund, M. (2017). Diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser i barnehagealder – muligheter, begrensninger, risiko, i Lyngseth, E.J., & Mørland, B., Tidlig innsats i tidlig alder.
Gunnestad, A. (2017). Resiliens – tidlig innsats for å bygge motstandskraft og mestringsevne hos barn i risiko, i Lyngseth, E.J., & Mørland, B., Tidlig innsats i tidlig alder.
Sum kapitler, ca. 50 sider.
Artikler
*Bridgett, D. J., Burt, N. M., Edwards, E. S., & Deater-Deckard, K. (2015). Intergenerational transmission of self-regulation: A multidisciplinary review and integrative conceptual framework. Psychological Bulletin, 141(3), 602-654.
*Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
*Gunnar, M., & Quevedo, K. (2007). The neurobiology of stress and development. Annu. Rev. Psychol., 58, 145-173.
*Gunnestad, A. (2006). Resilience in a Cross-Cultural Perspective: How resilience is generated in different cultures. Journal of Intercultural communication, (11).
*Gunnestad, A., & Thwala, S. L. (2011). Resilience and religion in children and youth in Southern Africa. International Journal of Children's Spirituality, 16(2), 169-185.
Kolle, T. (2017) Styrernes betydning i samarbeid om inkludering. I A-L. Arnesen (red.) (2017) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. (ss.161-183). Oslo: Universitetsforlaget
*Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. School Field, 7(2), 133-144.
*Schmitt, S. A., McClelland, M. M., Tominey, S. L., & Acock, A. C. (2015). Strengthening school readiness for Head Start children: Evaluation of a self-regulation intervention. Early Childhood Research Quarterly, 30, 20-31.
*Seligman, M. , & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.
*Stenseng, F., Li, Z., Belsky, J., Hygen, B. W., Skalicka, V., Guzey, I. C. and Wichstrøm, L. (2017). Peer Problems and Hyperactivity–Impulsivity Among Norwegian and American Children: The Role of 5-HTTLPR. Child Development, doi:10.1111/cdev.12766
*Stenseng, F., Belsky, J., Skalicka, V., & Wichstrøm, L. (2015). Social exclusion predicts impaired self‐regulation: a 2‐year longitudinal panel study including the transition from preschool to school. Journal of Personality, 83(2), 212-220.
*Véronneau, M. H., Koestner, R. F., & Abela, J. R. (2005). Intrinsic need satisfaction and well–being in children and adolescents: An application of the self–determination theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(2), 280-292.
Sum artikler, ca. 200 sider.
*Tilgjengelig i kompendium
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, veiledet praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SRO-AK1: 50 t veiledet praksis (100 % tilstedeværelse) | Praktisk arbeid | Individuell |
SRO-AK2: Individuell praksisrapport | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 2000 ord +/- 10 % Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen. |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |