MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2018 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2018 høst
- EmneansvarligFrode Stenseng
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Sentralt i dette emnet er sårbarhet og resiliens, tema som teoretiseres og drøftes i forhold til barns oppvekstsvilkår, utvikling, lek og læring i barnehage og skole, et tema som også innlemmer fokus på sosiale og emosjonelle vansker og styrker. Studentene utfordres både gjennom undervisning og veiledet praksis til å utvikle et kritisk blikk på diagnostiske begrep, ulike kartleggingsverktøy og tiltak i barnehage og skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- avansert kunnskap om tidlig samspill og betydningen av god tilknytning
- inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på sosiale og emosjonelle vansker
- omfattende innsikt i ulike sider ved resiliens
- grundig kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekst i individ- og systemperspektiv
Ferdigheter:
Kandidaten
- har forståelse for og kan analysere barns sårbarhet og ressurser i et relasjonelt perspektiv
- kan anvende relevante kartleggingsformer relatert til individ og system på en selvstendig måte
- kan gjennomføre tiltak relatert til barn i sårbare situasjoner på bakgrunn av teoretisk innsikt og anvendelse av skjønn
- kan analysere spesialpedagogisk praksis og avdekke faktorer som kan hemme eller fremme utvikling, lek og læring i individ- og systemperspektiv
- er bevisst sine holdninger og verdier i arbeid med barn og foreldre/foresatte i utsatte situasjoner
Generell kompetanse:
Kandidaten kan
- analysere nødvendighet og begrensning av diagnostiske begrep og kartleggingsverktøy
- analysere beskyttelses- og risikofaktorer i barns oppvekst
- anvende høy grad av innsikt for å legge til rette for utvikling, lek og læring både på individ- og systemnivå
Pensum
Pensumlista gjelder for studieåret 2018-2019.
Bøker
Borge, A. I. H. (2010). Resiliens. Risiko og sunn utvikling. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. 179 sider.
Kvello, Ø. (2010). Barn i risiko: skadelige omsorgssituasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk.Kapittel 2, 3, 4, 5, & 7, 192 sider.
Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Oslo:Gyldendal Akademisk. Kapittel 1, 2, 3, 4, 6, 7, & 8, 219 sider.
Sund Sjøvold, M. S., & Furuholmen, K. G. (2015). De minste barnas stemme. Oslo: Universitetsforlaget. 337 sider.
Sum bøker, ca. 950 sider.
Kapitler i bøker
Bjerklund, M. (2017). Diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser i barnehagealder – muligheter, begrensninger, risiko. I E.J. Lyngseth & B. Mørland (red.), Tidlig innsats i tidlig alder. Oslo: Gyldendal.
Gunnestad, A. (2017). Resiliens – tidlig innsats for å bygge motstandskraft og mestringsevne hos barn i risiko. I E.J. Lyngseth & B. Mørland (red.), Tidlig innsats i tidlig alder. Oslo: Gyldendal.
*Vogt, A. (2008). Hvordan kartlegge når barn og unge antas å ha sosiale og emosjonelle vansker? I R. Haugen (red.), Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonalle vansker. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Sum kapitler, ca. 75 sider
Artikler
*Bridgett, D. J., Burt, N. M., Edwards, E. S., & Deater-Deckard, K. (2015). Intergenerational transmission of self-regulation: A multidisciplinary review and integrative conceptual framework. Psychological Bulletin, 141(3), 602-654.
*Gunnar, M., & Quevedo, K. (2007). The neurobiology of stress and development. Annu. Rev. Psychol., 58, 145-173.
*Gunnestad, A. (2006). Resilience in a Cross-Cultural Perspective: How resilience is generated in different cultures. Journal of Intercultural communication, (11).
*Gunnestad, A., & Thwala, S. L. (2011). Resilience and religion in children and youth in Southern Africa. International Journal of Children's Spirituality, 16(2), 169-185.
Kolle, T. (2017) Styrernes betydning i samarbeid om inkludering. I A-L. Arnesen (red) (2017) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. (ss.161-183). Oslo: Universitetsforlaget
*Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. School Field, 7(2), 133-144.
*Seligman, M. , & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.
*Stenseng, F., Belsky, J., Skalicka, V., & Wichstrøm, L. (2015). Social exclusion predicts impaired self-regulation: a 2-year longitudinal panel study including the transition from preschool to school. Journal of Personality, 83(2), 212-220.
Sum artikler, ca. 150 sider.
*Tilgjengelig i kompendium
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, veiledet praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SRO-AK1: 50 t veiledet praksis (100 % tilstedeværelse) | Praktisk arbeid | Individuell |
SRO-AK2: Individuell praksisrapport | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 4 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: inntil 3000 ord. Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den fjerde dagen. |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |