MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2022 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2022 vår
- EmneansvarligMarit Pettersen, Sobh Chahboun
- UndervisningsspråkNorsk
Innhold
Godkjent av
Else J. Lyngseth
Emneinnhold
Sentralt i dette emnet er sårbarhet og resiliens, tema som teoretiseres og drøftes i forhold til barns oppvekstsvilkår, utvikling, lek og læring i barnehage og skole, et tema som også innlemmer fokus på sosiale og emosjonelle vansker og styrker. Studentene utfordres både gjennom undervisning og veiledet praksis til å utvikle et kritisk blikk på diagnostiske begrep, ulike kartleggingsverktøy og tiltak i barnehage og skole.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskaper:
Studenten har:
- avansert kunnskap om tidlig samspill og betydningen av god tilknytning
- inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på sosiale og emosjonelle vansker
- omfattende innsikt i ulike sider ved resiliens
- grundig kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekst i individ- og systemperspektiv
Ferdigheter:
Studenten:
- har forståelse for og kan analysere barns sårbarhet og ressurser i et relasjonelt perspektiv
- kan anvende relevante kartleggingsformer relatert til individ og system på en selvstendig måte
- kan gjennomføre tiltak relatert til barn i sårbare situasjoner på bakgrunn av teoretisk innsikt og anvendelse av skjønn
- kan analysere spesialpedagogisk praksis og avdekke faktorer som kan hemme eller fremme utvikling, lek og læring i individ- og systemperspektiv
- er bevisst sine holdninger og verdier i arbeid med barn og foreldre/foresatte i utsatte situasjoner
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- analysere nødvendighet og begrensning av diagnostiske begrep og kartleggingsverktøy
- analysere beskyttelses- og risikofaktorer i barns oppvekst
- anvende høy grad av innsikt for å legge til rette for utvikling, lek og læring både på individ- og systemnivå
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, veiledet praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SRO-AK1: 55 timer veiledet praksis (100 % tilstedeværelse) | Praktisk arbeid | Individuell |
SRO-AK2: Individuell praksisrapport | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 4 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: inntil 3000 ord (7-8 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den fjerde dagen. |
Karakterskala
A-F
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVSPE6000 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6100 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |