MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2023 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligSobh Chahboun, Elisabeth Walsøe Lehn
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Sårbarhet og resiliens er sentralt i dette emnet, og teoretiseres og drøftes i relasjon til barns oppvektsvilkår, utvikling, lek og læring i barnehage og skole. Tema innlemmer også fokus på sosiale og emosjonelle vansker og styrker. Studentene utfordres både gjennom undervisning og veiledet praksis til å utvikle et kritisk blikk på diagnostiske begrep, ulike kartleggingsverktøy og tiltak i barnehage og skole.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskaper:
Studenten har:
- avansert kunnskap om tidlig samspill og betydningen av god tilknytning
- inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på sosiale og emosjonelle vansker
- omfattende innsikt i ulike sider ved resiliens
- grundig kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekst i individ- og systemperspektiv
Ferdigheter:
Studenten:
- har forståelse for og kan analysere barns sårbarhet og ressurser i et relasjonelt perspektiv
- kan anvende relevante kartleggingsformer relatert til individ og system på en selvstendig måte
- kan gjennomføre tiltak relatert til barn i sårbare situasjoner på bakgrunn av teoretisk innsikt og anvendelse av skjønn
- kan analysere spesialpedagogisk praksis og avdekke faktorer som kan hemme eller fremme utvikling, lek og læring i individ- og systemperspektiv
- er bevisst sine holdninger og verdier i arbeid med barn og foreldre/foresatte i utsatte situasjoner
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- analysere nødvendighet og begrensning av diagnostiske begrep og kartleggingsverktøy
- analysere beskyttelses- og risikofaktorer i barns oppvekst
- anvende høy grad av innsikt for å legge til rette for utvikling, lek og læring både på individ- og systemnivå
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, veiledet praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SRO-AK3: Gjennomført 55 timer veiledet praksis og praksisrapport med refleksjon | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
OBLTS: 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 30 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
SRO-AK3 erstatter de tidligere arbeidskravene SRO-AK1 og SRO-AK2.
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen i emnet:
MUN1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVSPE6000 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6100 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |