MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 vår
- EmneansvarligSobh Chahboun, Elisabeth Walsøe Lehn
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Sårbarhet og resiliens er sentralt i emnet og ses i relasjon til barns oppvekstsvilkår, utvikling, lek og læring i barnehage og skole. Emnet innlemmer også fokus på sosiale og emosjonelle vansker og styrker, tidlig samspill og betydningen av god tilknytning, livsmestring og ulike belastninger som kan virke traumatiserende. Emnet fokuserer både på forebyggende arbeid og arbeid med å begrense risikofaktorer og styrke beskyttelsesfaktorer. Studentene utfordres både gjennom undervisning og i veiledet praksis til å utvikle et kritisk blikk på diagnostiske begrep, ulike kartleggingsverktøy og tiltak i barnehage og skole.
Læringsutbytte
Studenten forventes å utvikle kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanseområder innen emnets tema.
Kunnskaper:
- Avansert kunnskap om tidlig samspill og betydningen av god tilknytning
- Inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på sosiale og emosjonelle vansker
- Omfattende innsikt i ulike sider ved resiliens
- Grundig kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekst i individ- og systemperspektiv
Ferdigheter:
- Forståelse for og kan analysere barns sårbarhet og ressurser i et relasjonelt perspektiv
- Anvende relevante kartleggingsformer relatert til individ og system på en selvstendig måte
- Gjennomføring av tiltak relatert til barn i sårbare situasjoner på bakgrunn av teoretisk innsikt og anvendelse av skjønn
- Analysere spesialpedagogisk praksis og avdekke faktorer som kan hemme eller fremme utvikling, lek og læring i individ- og systemperspektiv
- Bevisst på sine holdninger og verdier i arbeid med barn og foreldre/foresatte i utsatte situasjoner
Generell kompetanse:
- Analysere nødvendighet og begrensning av diagnostiske begrep og kartleggingsverktøy
- Analysere beskyttelses- og risikofaktorer i barns oppvekst
- Anvende høy grad av innsikt for å legge til rette for utvikling, lek og læring både på individ- og systemnivå
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, veiledet praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
SRO-AK3: Gjennomført 55 timer veiledet praksis og praksisrapport med refleksjon | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
OBLTS: 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 30 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
SRO-AK3 erstatter de tidligere arbeidskravene SRO-AK1 og SRO-AK2.
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen i emnet:
MUN1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVSPE6000 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6100 Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |