MVBSS6000 Barns språkutvikling og språklæring
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 2: Videreutdanning høyere grad
- StudieprogramBarns språkutvikling og språklæring
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligIngrid Bjørkøy, Cecilie Fodstad
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Emnet gir kunnskap om og forståelse for barns en- og flerspråklige utvikling. Dialogisk samspill mellom barn og personalet, står sentralt. I dette samspillet inngår også den nonverbale kommunikasjonen. Videre vektlegges hva som kan forstås som kvalitet i språkarbeidet, både i et teoretisk og et praktisk perspektiv. Kvalitetsbegrepet i barnehagen vil videre ses i relasjon til ulike tematikker som dekkes av paraplybetegnelsen språkmiljø, slik som samtaler med barn, barnelitteraturens potensial, flerspråklighet i barnehagehverdagen, tidlig innsats, kjønn, barns lek, tidlige signaler på språkvansker og autismespekteret, relasjonell og kommunikativ musikalitet, poetiske tekster og digital hverdag. Disse tematikkene er eksempler på studiets innganger til å vurdere og styrke barnehagens pedagogiske praksis knyttet til språklig deltagelse i en inkluderende barnehage.
Barns tidlige språkutvikling og språklæring er vesentlig for barnet i et her-og-nå-perspektiv, samtidig som barneårene danner grunnlag for barns videre utvikling av språk og kommunikative kompetanse. I forlengelse av dette skal studiet ha en praktisk tilnærming til å skape et godt språkmiljø i barnehagen, tilpasset de ulike aldersgruppene fra ettåringen og frem til skolestarteren. Et ledd i dette arbeidet er evnen til å oppdage barn som trenger ekstra støtte i sin språkutvikling.
I studiet inngår et FoU-arbeid i egen barnehage som studenten skal planlegge, lede, gjennomføre og vurdere sammen med medarbeidere. FoU-arbeidet skal bygge på analyse av språkmiljøet ved egen avdeling og forankres i teori og nyere forskning. Det vil gi studenten faglig kompetanse til å lede pedagogiske endrings- og utviklingsprosesser oml barns språktilegnelse og barnehagens språkmiljø. Studiet skal dermed bidra til å øke studentenes kunnskap og ferdigheter om barnehagens språkmiljø.
Læringsutbytte
Studenten skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om ulike teorier innen barns en- og flerspråklige utvikling
- spesialisert innsikt i teori og forskning innen et avgrenset område knyttet til barns språkutvikling og språklæring i barnehagen
- kunnskap om forskningsmetoder med relevans for FoU-arbeid i barnehagen
- inngående innsikt i problemstillinger vedrørende kvalitet i barnehagens språkmiljø, og dermed barns deltagelse i språklige aktiviteter og inkludering i lek.
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere kritisk over ulike teorier om barns kommunikasjon og språklæring
- anvende fagkunnskap for å støtte alle barns språkutvikling i et inkluderende språkmiljø
- anvende fagkunnskaper til å oppdage barn som trenger ekstra støtte i sin språkutvikling, og til å planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for barna
- anvende fagkunnskaper til å støtte språkutviklingen hos barn med et annet morsmål enn norsk
- gjennomføre tiltak som styrker læring, kommunikasjon og sosiale relasjoner hos alle barn
- bruke relevante metoder for FoU-arbeid på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere og kritisk reflektere over pedagogisk arbeid med barnehagens språkmiljø og barns språkutvikling
- kommunisere faglig om barnehagens språkmiljø og barns språkutvikling og språklæring.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, seminar, gruppearbeid, selvstudium, nettbasert veiledning og veiledning i grupper på campus.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
BSS-AK1: Analyse og teoribasert drøfting av språkmiljø i egen barnehage | Framføring/presentasjon | Individuell |
BSS-AK2: Kritisk analyse av kvalitetsbegrepet i sammenheng med barns språklæring og språkutvikling | Framføring/presentasjon | Gruppe |
BSS-AK3: Fagtekst om FoU-arbeid i egen barnehage (3500-4000 ord) | Skriftlig oppgave | Individuell |
BSS-AK4: Fagtekst om et spesialpedagogisk tema innen språkutvikling og barnehagens språkmiljø (1500-2000 ord) | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Oppfylt krav om 70 % tilstedeværelse på samlingene | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 51 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4000 ord (+/- 10%). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 12.00 den tredje dagen. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
HEM: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MSKSR4020 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse | Ta kontakt med DMMH for info |
MSKSR4021 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSPE6200 Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker | 10 studiepoeng |
MVSPE6300 Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker | 10 studiepoeng |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |