MVFMU6000 Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 2: Videreutdanning høyere grad
- StudieprogramFysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2024 høst, 2025 vår
- EmneansvarligOlav Bjarne Lysklett, Kathrine Bjørgen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Videreutdanningen Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen tar sikte på å gi innsikt i ulike perspektiver på fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen og det fysiske miljøets betydning og funksjon for barnehagens hverdagsliv; herunder barns utvikling, helse, trivsel, omsorg, lek og læring. Studiet tar for seg perspektiver på hvordan pedagogisk arbeid må sees i sammenheng med planlegging, utforming og organisering av barnehagens fysiske miljø, og hvordan dette også henger sammen med det psykososiale miljøet, de ansattes omsorgspraksiser og barns trivsel i hverdagen. Studiet skal belyse fysisk-motorisk utvikling for alle barn slik at barnehagelærerne får økt kompetanse i å legge til rette for en progresjon tilpasset barns alder og behov i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Teori og forskning innenfor motoriske, fysiologiske, psykologiske og bygg-/landskapsfaglige emner vil utgjøre en viktig del av studiet. Studentene vil utfordres til analytiske og kritiske vurderinger av hvordan barnehager kan tilrettelegges for å få et forbedret fysisk og psykososialt miljø for alle barn.
Læringsutbytte
Studenten skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
En kandidat med fullført utdanning:
- har inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger og nyere forskning om hvordan barn opplever og bruker rom og steder og hvordan fysisk aktiv lek kan bidra til at barn utvikler motorikk og opplever kroppslig mestring
- har inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger og kjennskap til nyere forskning om barns trivsel og livsmestring i barnehagen
- har grundig forståelse av barnehagens fysiske miljø som en sentral faktor for barns trivsel, motoriske utvikling, lek og læring og for barnehageansattes pedagogiske arbeid
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning:
- kan anvende nyere forskning i arbeidet med å tilrettelegge for fysisk-motorisk aktivitet med barnegruppen og det enkelte barn
- kan analysere og drøfte hvordan ulike typer fysisk miljø (landskap, natur, bygninger, rom, innredning, utstyr m.m.) og psykososialt miljø (ansatte, barnegruppen, enkeltbarn) har betydning for barns trivsel, lek og læring
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid som har fokus på barnehagens fysiske og psykososiale miljø
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning:
- har en analytisk og kritisk holdning til tilrettelegging av fysisk og psykososialt miljø som skal møte alle barns behov
- har en overordnet forståelse av sammenhengen mellom det fysiske og det psykososiale miljøet i barnehagen
- kan analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til ulike perspektiver på fysisk-motorisk utvikling hos barn i et flerkulturelt og digitalisert samfunn
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningen er organisert i seminarer, gruppearbeid/diskusjoner, eget arbeid og prosjekter. Studiet har fire obligatoriske arbeidskrav.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
FMU-AK1: Refleksjon rundt et valgt perspektiv på fysisk-motorisk utvikling hos barn. Digital presentasjon. | Framføring/presentasjon | Individuell |
FMU-AK2: Utprøving av ny faglig kunnskap om barns motorikk og kunnskapsdeling i eget kollegium. | Skriftlig oppgave | Individuell |
FMU-AK3: Presentasjon med kritisk analyse av tildelt teoretisk/empirisk artikkel. Deltakelse på seminar, inkludert muntlig presentasjon. | Framføring/presentasjon | Individuell |
FMU-AK4: Presentasjon av fagtekst. | Framføring/presentasjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 51 | timer | 50 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4500 ord (10-12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 12.00 den tredje dagen. |
Oppgave | OPG | Individuell | 1 | semester | 50 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 7000 ord (+/- 10%) |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
HEM (1. semester): FMU-AK1 og FMU-AK2.
OPG (2. semester): FMU-AK3 og FMU-AK4.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø | 15 studiepoeng |
MVFAH6000 Fysisk aktivitet og helse i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
MVFAH6100 Barns lek og fysiske aktivitet i barnehagens ulike bevegelsesmiljøer | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |