MVPLK6000 Personalarbeid og ledelse i barnehagen
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2016 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2016 høst
- EmneansvarligMerete Moe
- UndervisningsspråkNorsk
Innhold
Emneinnhold
Barnehagen er i dag en viktig del av offentlig sektor. Modernisering av sektoren og konsekvenser for barnehagen vil være et av temaene. I emnet inngår ulike perspektiver på organisasjon og ledelse, med hovedvekt på personalledelse og pedagogisk ledelse. Sentralt er utvikling av personalets kompetanse som en viktig forutsetning for kvalitet i barnehagen. Ulike motivasjonsteorier vil også være en del av dette emnet
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:
Studenten
- Har god forståelse av barnehagen som del av offentlig sektor
- Har inngående kjennskap til teorier og nyere forskning knyttet til barnehagen som organisasjon
- Har inngående kunnskap om ledelse og kompetanseutvikling i barnehagen
- Kan identifisere, analysere og drøfte ulike perspektiver på ledelse
- Har grundig kjennskap til og evner å drøfte ulike teorier om motivasjon
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner, studentfremlegg og veiledning på tekst.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave med obligatorisk veiledning (se egen presiseringsinstruks) | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
A-F
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon |
---|
Beståtte emner innen Førskolepedagogikk, Styrerutdanningen og Barnehagemyndighet, innovasjon og kompetansebygging vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |