MVPLK6000 Personalarbeid og ledelse i barnehagen
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 høst
- EmneansvarligSine Bjerregård Hanssen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Barnehagen er en viktig del av offentlig sektor. Moderniseringen av sektoren har fått konsekvenser for barnehagens ledelse. I tillegg er barnehagen underlagt politisk innflytelse både nasjonalt og internasjonalt.
I emnet inngår ulike og kritiske perspektiver på organisasjon og ledelse, med hovedvekt på personalledelse og pedagogisk ledelse. Som ledd i studentenes egen lederutvikling, retter emnet spesielt oppmerksomhet mot egen ledelse som kobles til teoretiske perspektiver på ledelse og organisasjon.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kjennskap til teorier og nyere forskning knyttet til barnehagen som organisasjon
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til barnehagen i et politisk landskap (nasjonalt og internasjonalt)
- har inngående kunnskap om ledelse i barnehagen
- har grundig kjennskap til ulike teorier om personalledelse, motivasjon og samarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere, analysere og drøfte ulike perspektiver på ledelse
- kan analysere, drøfte og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på organisasjon og ledelse i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- har god forståelse av barnehagen som del av offentlig sektor
- kan formidle sentrale perspektiver på personalarbeid og ledelse
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner, studentfremlegg og veiledning på tekst.
I tillegg tilbys studentene mulighet til å følge og observere en leders arbeid (skyggepraksis) gjennom DMMHs samarbeid med f.eks lærerutdanningsbarnehager (LUBA). Dette er frivillig, men anbefales særlig studenter med begrenset ledererfaring.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
PLK1-AK1a: Skisse over ulike perspektiver på organisasjon og ledelse. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
PLK1-AK1b: Gjør rede for ulike perspektiver på organisasjon og ledelse, og drøft ledelsesutfordringer i barnehagen. | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:
SEK1: Alle
Arbeidskrav som er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
Arbeidskrav PLK1-AK1a og PLK1-AK1b erstatter tidligere PLK1-AK1.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
FØRPED02-EM3 Personalarbeid og ledelse i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
MVBIK6000 Forvaltning av kommunalt eierskap og kvalitetsutvikling i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
MVBIK6100 Barnehagen som en lærende organisasjon | Ta kontakt med DMMH for info |
MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSTY6000 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager | 5 studiepoeng |
MVSTY6001 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager | 6 studiepoeng |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |