MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2017 vår
- EmneansvarligVibeke Glaser
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAnbefalte forkunnskaper: Emnet MVPLK6000
Emneinnhold
Emnet tar sikte på å gi innsikt i ulike sosiologiske, pedagogiske og filosofiske perspektiver på barnehagens plass og funksjon i et komplekst samfunn. Det legges vekt på å involvere studentene i diskusjoner om ulike forståelser av bakgrunnen for endringsprosesser i barnehagesektoren. Et viktig tema her er utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon. Studiet tar for seg ulike perspektiver på arbeid med kvalitetsutvikling og endring i barnehagen, og her vil bl.a. veiledning, dialog og samarbeid diskuteres ut fra både pedagogiske, filosofiske og estetiske perspektiv. Emnet teoretiserer over og drøfter også ulike sider og dilemmaer for barnehagelærerens profesjonsutøvelse, bl.a. i forhold til etikk, profesjonelt skjønn, kunnskap og makt.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:
Studenten:
- Har en grundig forståelse av barnehagen som lærende organisasjon
- Har inngående kjennskap til ulike forståelser av og perspektiver på arbeid med kvalitet i barnehagen
- Har god kunnskap om og forståelse av barnehagelæreryrket som profesjon
- Har inngående kunnskap om ulike perspektiv på og former for veiledning, dialog og samarbeid
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningsform vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer, diskusjoner, veiledning, studentfremlegg og selvstendig arbeid med ulike oppgaver.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
Individuelt faglig refleksjonsskriv, basert på empiri innhentet i en barnehage. Individuell muntlig presentasjon av refleksjonsskrivet, med obligatorisk tilstedeværelse i responsgruppe. | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 30 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Varighet 30 timer på hjemmeeksamen betyr at oppgaven gis kl. 09.00 på dag én, og leveres inn kl. 15.00 på dag to. Se presiseringsinstruks |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon |
---|
Beståtte emner innen Førskolepedagogikk, Styrerutdanningen og Barnehagemyndighet, innovasjon og kompetansebygging vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |