MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2017 vår
    • Studienivå
      Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
    • Studieprogram
      Mastergradsstudium i barnehageledelse
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2017 vår
    • Emneansvarlig
      Vibeke Glaser
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      Anbefalte forkunnskaper: Emnet MVPLK6000

Emneinnhold

Emnet tar sikte på å gi innsikt i ulike sosiologiske, pedagogiske og filosofiske perspektiver på barnehagens plass og funksjon i et komplekst samfunn. Det legges vekt på å involvere studentene i diskusjoner om ulike forståelser av bakgrunnen for endringsprosesser i barnehagesektoren. Et viktig tema her er utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon. Studiet tar for seg ulike perspektiver på arbeid med kvalitetsutvikling og endring i barnehagen, og her vil bl.a. veiledning, dialog og samarbeid diskuteres ut fra både pedagogiske, filosofiske og estetiske perspektiv.  Emnet teoretiserer over og drøfter også ulike sider og dilemmaer for barnehagelærerens profesjonsutøvelse, bl.a. i forhold til etikk, profesjonelt skjønn, kunnskap og makt.

Læringsutbytte

Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:

Studenten:

  • Har en grundig forståelse av barnehagen som lærende organisasjon
  • Har inngående kjennskap til ulike forståelser av og perspektiver på arbeid med kvalitet i barnehagen
  • Har god kunnskap om og forståelse av barnehagelæreryrket som profesjon
  • Har inngående kunnskap om ulike perspektiv på og former for veiledning, dialog og samarbeid

Pensum

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisningsform vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer, diskusjoner, veiledning, studentfremlegg og selvstendig arbeid med ulike oppgaver.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
Individuelt faglig refleksjonsskriv, basert på empiri innhentet i en barnehage. Individuell muntlig presentasjon av refleksjonsskrivet, med obligatorisk tilstedeværelse i responsgruppe. Skriftlig oppgaveIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:Individuelt faglig refleksjonsskriv, basert på empiri innhentet i en barnehage. Individuell muntlig presentasjon av refleksjonsskrivet, med obligatorisk tilstedeværelse i responsgruppe.
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Hjemmeeksamen HEM1Individuell30timer100 %Intern og eksternAlleVarighet 30 timer på hjemmeeksamen betyr at oppgaven gis kl. 09.00 på dag én, og leveres inn kl. 15.00 på dag to. Se presiseringsinstruks

Vurderinger

Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:30
Enhet:timer
Vekting:100 %
Merknader:Varighet 30 timer på hjemmeeksamen betyr at oppgaven gis kl. 09.00 på dag én, og leveres inn kl. 15.00 på dag to. Se presiseringsinstruks
Hjelpemidler:Alle
Kode: HEM1
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon
Beståtte emner innen Førskolepedagogikk, Styrerutdanningen og Barnehagemyndighet, innovasjon og kompetansebygging vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet.

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon:Beståtte emner innen Førskolepedagogikk, Styrerutdanningen og Barnehagemyndighet, innovasjon og kompetansebygging vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet.