MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2018 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligVibeke Glaser
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAnbefalte forkunnskaper: Emnet MVPLK6000
Emneinnhold
Emnet tar sikte på å gi innsikt i ulike sosiologiske, pedagogiske og filosofiske perspektiver på barnehagens plass og funksjon i et komplekst samfunn. Det legges vekt på å involvere studentene i diskusjoner om ulike forståelser av bakgrunnen for endringsprosesser i barnehagesektoren. Et viktig tema her er utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon. Studiet tar for seg ulike perspektiver på arbeid med kvalitetsutvikling og endring i barnehagen, og her vil bl.a. veiledning, dialog og samarbeid diskuteres ut fra både pedagogiske, filosofiske og estetiske perspektiv. Emnet teoretiserer over og drøfter også ulike sider og dilemmaer for barnehagelærerens profesjonsutøvelse, bl.a. i forhold til etikk, profesjonelt skjønn, kunnskap og makt.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:
Studenten:
- Har en grundig forståelse av barnehagen som lærende organisasjon
- Har inngående kjennskap til ulike forståelser av og perspektiver på arbeid med kvalitet i barnehagen
- Har god kunnskap om og forståelse av barnehagelæreryrket som profesjon
- Har inngående kunnskap om ulike perspektiv på og former for veiledning, dialog og samarbeid
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Kjernepensum:
Amundsen, H. M. (2013). Barns undring. Bergen: Fagbokforlaget. (Innledning, kapittel 4,6,7) (33 s)
Amundsen, O. & Kongsvik, T. (2012). Fallgruver i gjennomføring av planlagte organisasjonsendringer. Fagbladet Samfunn Økonomi nr.1 (s. 19-33)(14 s.) http://www.fbdesken.com/fagbladet/PDF/samfunnogokonomi/samfunnogokonomi1.pdf
Biesta, G. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Bergen: Fagbokforlaget. ( 1,4-6 ) (89 s)
Bøe, M. (2011). ”Ledelse som reflektert aktivitet og handling i lys av barnehagen som lærende organisasjon”. I Otterstad, A. M. & Rhedding-Jones, J. (red.) Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo: Universitetsforlaget. (13 s)*
Dahlberg, G., Moss, P. & Pence, A. (2013) Beyond Quality in Early Childhood Education and Care: Languages of evaluation London: Routledge. (kap.1-5, 7)(136 s).
Glaser,V.(2013). Ansvarliggjøring og myndiggjøring av barnet i et danningsperspektiv. I Steinsholt,K. & M. Øksnes (red.). Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s.134-149) (15 s)*
Gotvassli, K.Å. (2013). Strategisk kompetanseutvikling i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kap. 8,9)(58 s).
Hammer, A. (2007). ”Når det førmoderne møter det postmoderne: en introduksjon til Richard Schechners performance teori”, Norsk Shakespeare og Teatertidskrift, nr. 2, (s. 19-23) (5 s)*
Hammer, A. (2015)."Innramminger av det lekende – performance, ritualisering, drama og teatralitet som lekende kommunikasjon", I A. Hammer & Strømsøe, G. (red). Drama og Skapende prosesser i barnehagen, Bergen: Fagbokforlaget. (27 s)*
Hennum, B. A. & Østrem, S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kapittel 2,3,4,6, 70 s)
Kroksmark, T. & Åberg, K. (2007). Veiledning i pedagogisk arbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (kapittel 9,12) (27 s)*
Løvlie, L.(2009). Dannelse og profesjon. I: Bostad, I., Arnøy T.A., Dørum, O.E., Hagtvedt, B., Rokne, B., Lindseth, A., Løvlie, L. & Strand, R. (red.) Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre. Innstilling fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning (s. 28-38). Oslo/Bergen/Bodø: UiO, UiB, HiB (10 s) http://www.uib.no/filearchive/innstilling-dannelsesutvalget.pdf
Moe, M. (2016). Dialoger og helsebyggende relasjoner i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (kapittel 3-5) (62 s).
Molander, A. og Terum, L. I.(red.)(2008). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. (kapittel 3, 7, 8, 10, 11, 15 og 25) (100 s).
Nissen, K., Kvistad, K., Pareliussen, I. og Schei, S. H. (2015). Barnehagens hverdagsliv. Bergen: Fagbokforlaget. Del III – Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid og narrativ praksis (s. 120-156)(36 s).
Reinertsen, A.B. (2014). The choice: Teaching difficult avoiding silencing or the multiplicities of our words and our subjectivities. Open Review of Educational Research. Vol(1).No. 1, ss 20-27.
Røvik, K.A. (2007). Om gode og dårlige oversettelser av organisasjonsideer. I:Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget (kap.14)(19 s)*
Schei, S.H. og Kvistad, K. (2012). Kompetanseløft. Langsiktige tiltak i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (kapittel 3,4,5)(54 s).
Sidorkin, A. M. (1999). Beyond discourse: education, the self, and dialogue. Albany, N.Y.: State University of New York Press. (s.7-41) (33 s)
Steinsholt, K. & Løvlie, L. (red.)(2004). Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget. (kapittel om Buber, Derrida, Foucault og Levinas) (57 s).
Steinsholt, K.(2006). På den andre siden av ingensteds. I: Improvisasjon. Kunsten å sette seg selv på spill. I: K. Steinsholt and H. Sommerro (Ed). Improvisasjon:kunsten å sette seg selv på spill. Oslo: N.W. DAMM & SØNN. (20 s)*
Søndenå, K. Absolutt veiledning. I: Brekke, M., & Søndenå, K. (2009). Veiledningskvalitet. Oslo: Universitetsforlaget. (s.17-29) (12 s)*
Turner,V. (1982). ”Social Dramas and Stories About Them” I: From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play, PAJ Publications, NY. (pp. 61- 87, (26 s) https://monoskop.org/File:Turner_Victor_From_Ritual_to_Theatre.pdf
Turner,V. (2004). “Liminality and Communitas” I: Bial, H. (red.):The Performance Studies Reader, Routledge, London & NY. (pp.79-86) (7 s) https://www.scribd.com/doc/103225138/Turner-Liminality-and-Communitas
Tveiten, S. (2013). Veiledning - mer enn ord … Bergen: Fagbokforlaget. (Del 1, s. 47-78)(33 s)*
963 s
Titler merket med * finnes i e-kompendium. Annet aktuelt fagstoff deles ut på forelesninger.
Selvvalgt pensum
I tillegg vil det bli en liste med selvvalgt pensum. Studentene velger 250 sider fra denne listen eller annen relevant litteratur, som godkjennes av emneansvarlig/klassestyrer.
ca 250 s.
Tilleggslitteratur
Bech-Karlsen,J.(2003). Gode fagtekster. Oslo: Universitetsforlaget
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningsform vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer, diskusjoner, veiledning, studentfremlegg og selvstendig arbeid med ulike oppgaver.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
PLK2-AK1: Individuelt faglig refleksjonsskriv, basert på empiri innhentet i en barnehage. Individuell muntlig presentasjon av refleksjonsskrivet, med obligatorisk tilstedeværelse i responsgruppe. | Framføring og rapport | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 2 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den andre dagen. Se presiseringsinstruks. |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen Førskolepedagogikk, Styrerutdanningen og Barnehagemyndighet, innovasjon og kompetansebygging vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |