MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2018 vår
    • Studienivå
      Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
    • Studieprogram
      Mastergradsstudium i barnehageledelse
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2018 vår
    • Emneansvarlig
      Vibeke Glaser
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      Anbefalte forkunnskaper: Emnet MVPLK6000

Emneinnhold

Emnet tar sikte på å gi innsikt i ulike sosiologiske, pedagogiske og filosofiske perspektiver på barnehagens plass og funksjon i et komplekst samfunn. Det legges vekt på å involvere studentene i diskusjoner om ulike forståelser av bakgrunnen for endringsprosesser i barnehagesektoren. Et viktig tema her er utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon. Studiet tar for seg ulike perspektiver på arbeid med kvalitetsutvikling og endring i barnehagen, og her vil bl.a. veiledning, dialog og samarbeid diskuteres ut fra både pedagogiske, filosofiske og estetiske perspektiv.  Emnet teoretiserer over og drøfter også ulike sider og dilemmaer for barnehagelærerens profesjonsutøvelse, bl.a. i forhold til etikk, profesjonelt skjønn, kunnskap og makt.

Læringsutbytte

Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:

Studenten:

  • Har en grundig forståelse av barnehagen som lærende organisasjon
  • Har inngående kjennskap til ulike forståelser av og perspektiver på arbeid med kvalitet i barnehagen
  • Har god kunnskap om og forståelse av barnehagelæreryrket som profesjon
  • Har inngående kunnskap om ulike perspektiv på og former for veiledning, dialog og samarbeid

Pensum

Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018

Kjernepensum:

Amundsen, H. M. (2013). Barns undring. Bergen: Fagbokforlaget. (Innledning, kapittel 4,6,7) (33 s)

Amundsen, O. & Kongsvik, T. (2012). Fallgruver i gjennomføring av planlagte organisasjonsendringer. Fagbladet Samfunn Økonomi nr.1 (s. 19-33)(14 s.) http://www.fbdesken.com/fagbladet/PDF/samfunnogokonomi/samfunnogokonomi1.pdf

Biesta, G. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Bergen: Fagbokforlaget. ( 1,4-6 ) (89 s)

Bøe, M. (2011). ”Ledelse som reflektert aktivitet og handling i lys av barnehagen som lærende organisasjon”. I Otterstad, A. M. & Rhedding-Jones, J. (red.) Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo: Universitetsforlaget. (13 s)*

Dahlberg, G., Moss, P. & Pence, A. (2013) Beyond Quality in Early Childhood Education and Care: Languages of evaluation London: Routledge. (kap.1-5, 7)(136 s).

Glaser,V.(2013). Ansvarliggjøring og myndiggjøring av barnet i et danningsperspektiv. I Steinsholt,K. & M. Øksnes (red.). Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s.134-149) (15 s)*

Gotvassli, K.Å. (2013). Strategisk kompetanseutvikling i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kap. 8,9)(58 s).

Hammer, A. (2007). ”Når det førmoderne møter det postmoderne: en introduksjon til Richard Schechners performance teori”, Norsk Shakespeare og Teatertidskrift, nr. 2, (s. 19-23) (5 s)*

Hammer, A. (2015)."Innramminger av det lekende – performance, ritualisering, drama og teatralitet som lekende kommunikasjon", I A. Hammer & Strømsøe, G. (red).  Drama og Skapende prosesser i barnehagen, Bergen: Fagbokforlaget. (27 s)*

Hennum, B. A. & Østrem, S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kapittel 2,3,4,6, 70 s)

Kroksmark, T. & Åberg, K. (2007). Veiledning i pedagogisk arbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (kapittel 9,12) (27 s)*

Løvlie, L.(2009). Dannelse og profesjon. I: Bostad, I., Arnøy T.A., Dørum, O.E., Hagtvedt, B., Rokne, B., Lindseth, A., Løvlie, L. & Strand, R. (red.) Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre. Innstilling fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning (s. 28-38). Oslo/Bergen/Bodø: UiO, UiB, HiB (10 s) http://www.uib.no/filearchive/innstilling-dannelsesutvalget.pdf

Moe, M. (2016). Dialoger og helsebyggende relasjoner i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (kapittel 3-5) (62 s).

Molander, A. og Terum, L. I.(red.)(2008). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. (kapittel 3, 7, 8, 10, 11, 15 og 25) (100 s).

Nissen, K., Kvistad, K., Pareliussen, I. og Schei, S. H. (2015). Barnehagens hverdagsliv. Bergen: Fagbokforlaget. Del III – Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid og narrativ praksis (s. 120-156)(36 s).

Reinertsen, A.B. (2014). The choice: Teaching difficult avoiding silencing or the multiplicities of our words and our subjectivities. Open Review of Educational Research. Vol(1).No. 1, ss 20-27.

Røvik, K.A. (2007). Om gode og dårlige oversettelser av organisasjonsideer. I:Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget (kap.14)(19 s)*

Schei, S.H. og Kvistad, K. (2012). Kompetanseløft. Langsiktige tiltak i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (kapittel 3,4,5)(54 s).

Sidorkin, A. M. (1999). Beyond discourse: education, the self, and dialogue. Albany, N.Y.: State University of New York Press. (s.7-41) (33 s)

Steinsholt, K. & Løvlie, L. (red.)(2004). Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget. (kapittel om Buber, Derrida, Foucault og Levinas) (57 s).

Steinsholt, K.(2006). På den andre siden av ingensteds. I: Improvisasjon. Kunsten å sette seg selv på spill. I: K. Steinsholt and H. Sommerro (Ed). Improvisasjon:kunsten å sette seg selv på spill. Oslo: N.W. DAMM & SØNN. (20 s)*

Søndenå, K. Absolutt veiledning. I: Brekke, M., & Søndenå, K. (2009). Veiledningskvalitet. Oslo: Universitetsforlaget. (s.17-29) (12 s)*

Turner,V. (1982). ”Social Dramas and Stories About Them” I: From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play, PAJ Publications, NY. (pp. 61- 87, (26 s) https://monoskop.org/File:Turner_Victor_From_Ritual_to_Theatre.pdf

Turner,V. (2004). “Liminality and Communitas” I: Bial, H. (red.):The Performance Studies Reader, Routledge, London & NY. (pp.79-86) (7 s) https://www.scribd.com/doc/103225138/Turner-Liminality-and-Communitas

Tveiten, S. (2013). Veiledning - mer enn ord … Bergen: Fagbokforlaget. (Del 1, s. 47-78)(33 s)*

 

963 s

Titler merket med * finnes i e-kompendium. Annet aktuelt fagstoff deles ut på forelesninger.

Selvvalgt pensum

I tillegg vil det bli en liste med selvvalgt pensum. Studentene velger 250 sider fra denne listen eller annen relevant litteratur, som godkjennes av emneansvarlig/klassestyrer.

ca 250 s.

 

Tilleggslitteratur

Bech-Karlsen,J.(2003). Gode fagtekster. Oslo: Universitetsforlaget

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisningsform vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer, diskusjoner, veiledning, studentfremlegg og selvstendig arbeid med ulike oppgaver.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
PLK2-AK1: Individuelt faglig refleksjonsskriv, basert på empiri innhentet i en barnehage. Individuell muntlig presentasjon av refleksjonsskrivet, med obligatorisk tilstedeværelse i responsgruppe. Framføring og rapportIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring og rapport
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:PLK2-AK1: Individuelt faglig refleksjonsskriv, basert på empiri innhentet i en barnehage. Individuell muntlig presentasjon av refleksjonsskrivet, med obligatorisk tilstedeværelse i responsgruppe.
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Hjemmeeksamen HEM1Individuell2dager100 %Intern og eksternAlleOppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den andre dagen. Se presiseringsinstruks.

Vurderinger

Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:2
Enhet:dager
Vekting:100 %
Merknader:Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den andre dagen. Se presiseringsinstruks.
Hjelpemidler:Alle
Kode: HEM1
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
Beståtte emner innen Førskolepedagogikk, Styrerutdanningen og Barnehagemyndighet, innovasjon og kompetansebygging vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet.

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon:Beståtte emner innen Førskolepedagogikk, Styrerutdanningen og Barnehagemyndighet, innovasjon og kompetansebygging vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet.
Vektingsreduksjon: