MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2022 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehageledelse
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2022 vår
- EmneansvarligHilde Merete Amundsen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAnbefalte forkunnskaper: Emnet MVPLK6000
Emneinnhold
Studiet tar for seg ulike perspektiver på arbeid med kvalitetsutvikling i barnehagen. I denne sammenhengen vil begreper som aksjonslæring, pedagogisk utviklingsarbeid, diskurs, meningsskaping, veiledning, ledelse, dialog og samarbeid stå sentralt. Kvalitetsutvikling vil bli drøftet ut fra pedagogiske, sosiologiske, filosofiske og estetiske perspektiver. I emnet diskuteres barnehagens plass og funksjon i et komplekst samfunn, samt en rekke dilemmaer som barnehagelærerprofesjonen står i til enhver tid. Barnehagelederens profesjonsutøvelse diskuteres i lys av aksjonslæring, etikk, faglig profesjonelt skjønn, kunnskap og makt.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:
Kunnskaper
Studenten
- har avanserte kunnskaper innenfor fagområdet ledelse og kvalitetsutvikling innenfor barnehagesektoren
- har inngående kjennskaper til ulike perspektiver på arbeid med kvalitet i barnehagen
- har omfattende kunnskaper om ulike perspektiver på veiledning, dialog og samarbeid
- har inngående kunnskaper om ledelse av implementering av Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier om ledelse, kvalitet og veiledning
- kan anvende ulike former for veiledning og utvikle handlingskompetanse
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kan gjøre vurderinger og handle basert på faglig skjønn
- kan bidra til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon og til utvikling av organisasjonens digitale dømmekraft
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisningsform vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer, diskusjoner, veiledning, studentfremlegg og selvstendig arbeid med ulike oppgaver.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
PLK2-AK1a: Prosjektskisse. | Skriftlig oppgave | Individuell |
PLK2-AK1b: Fagnotat om barnehagens arbeid med kvalitet. | Skriftlig oppgave | Individuell |
PLK2-AK1c: Erfaringsdeling. | Muntlig oppgave | Gruppe |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen. Se presiseringsinstruks. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav PLK2-AK1a, PLK2-AK1b og PLK2-AK1c erstatter tidligere PLK2-AK1.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
FØRPED02-EM4 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon | Ta kontakt med DMMH for info |
MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSTY6000 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager | 2,5 studiepoeng |
MVSTY6001 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager | 4 studiepoeng |
MVPED6100 Veiledning og kvalitetsutvikling i organisasjoner | 2,5 studiepoeng |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |