MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endringsprosesser i organisasjoner

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2025 vår
    • Studienivå
      Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
    • Studieprogram
      Mastergradsstudium i barnehageledelse
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2025 vår
    • Emneansvarlig
      Hilde Merete Amundsen
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent av

kka

Godkjent dato

Tirsdag, januar 16, 2024

Emneinnhold

 

Studiet tar for seg ulike perspektiver på arbeid med kvalitetsutvikling og endringsprosesser i barnehagen som organisasjon. I denne sammenhengen vil begreper som organisasjonslæring, pedagogisk utviklingsarbeid, diskurs, meningsskaping, veiledning, endringsledelse, dialog og samarbeid stå sentralt. Kvalitetsutvikling og endringsprosesser vil bli drøftet ut i fra organisasjonsteoretiske, pedagogiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver. I emnet diskuteres barnehagens plass og funksjon i et komplekst samfunn, samt en rekke dilemmaer som barnehageledere  står i til enhver tid. Barnehagelederens profesjonsutøvelse diskuteres i lys av refleksivitet etikk, faglig profesjonelt skjønn, motstand mot endringer i organisasjoner, kunnskap og makt.

 

Læringsutbytte

Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap i fagområdet ledelse, kvalitetsutvikling og endringsprosesser innenfor barnehagesektoren
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på arbeid med kvalitet og endring i barnehagen
  • har omfattende kunnskap om ulike perspektiver på veiledning, dialog og samarbeid
  • har inngående kunnskap om ledelse for å realisere barnehagens samfunnsmandat

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier om ledelse, kvalitet, endring  og veiledning
  • kan anvende ulike former for veiledning og utvikle handlingskompetanse
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
  • kan gjøre vurderinger og handle basert på faglig skjønn
  • kan bidra til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisningsform vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer, diskusjoner, veiledning, studentpresentasjoner og selvstendig arbeid med ulike oppgaver.

 

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
PLK2-AK1a: Prosjektskisse.Skriftlig oppgaveIndividuell
PLK2-AK1b: Fagnotat om barnehagens arbeid med kvalitet.Skriftlig oppgaveIndividuell
PLK2-AK1c: Erfaringsdeling.Muntlig oppgaveGruppe

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav: PLK2-AK1a: Prosjektskisse.
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:PLK2-AK1b: Fagnotat om barnehagens arbeid med kvalitet.
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Muntlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:PLK2-AK1c: Erfaringsdeling.
Individuell/gruppe:Gruppe

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Hjemmeeksamen HEM1Individuell51timer100 %Intern og eksternAlleOppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 12.00 den tredje dagen. Omfang: 4000 ord +/- 10%. Se presiseringsinstruks.

Vurderinger

Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:51
Enhet:timer
Vekting:100 %
Merknader:Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 12.00 den tredje dagen. Omfang: 4000 ord +/- 10%. Se presiseringsinstruks.
Hjelpemidler:Alle
Kode: HEM1
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Arbeidskrav PLK2-AK1a, PLK2-AK1b og PLK2-AK1c erstatter tidligere PLK2-AK1.

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
FØRPED02-EM4 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjonTa kontakt med DMMH for info
MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagenTa kontakt med DMMH for info
MVSTY6000 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager2,5 studiepoeng
MVSTY6001 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager4 studiepoeng
MVPED6100 Veiledning og kvalitetsutvikling i organisasjoner2,5 studiepoeng
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnetTa kontakt med DMMH for info

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon:FØRPED02-EM4 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon
Vektingsreduksjon:Ta kontakt med DMMH for info
Emne som gir vektingsreduksjon:MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
Vektingsreduksjon:Ta kontakt med DMMH for info
Emne som gir vektingsreduksjon:MVSTY6000 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
Vektingsreduksjon:2,5 studiepoeng
Emne som gir vektingsreduksjon:MVSTY6001 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
Vektingsreduksjon:4 studiepoeng
Emne som gir vektingsreduksjon:MVPED6100 Veiledning og kvalitetsutvikling i organisasjoner
Vektingsreduksjon:2,5 studiepoeng
Emne som gir vektingsreduksjon:Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet
Vektingsreduksjon:Ta kontakt med DMMH for info

Øvrig informasjon

Anbefalte forkunnskaper: Emnet MVPLK6000