MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 2: Videreutdanning høyere grad
- StudieprogramPedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligKjersti Nissen
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Videreutdanningen skal kvalifisere og styrke pedagogiske ledere i sin faglige utvikling og ledelse knyttet til refleksjons- og læringsprosesser i barnehagen for å ivareta barns danning og behov for anerkjennelse, omsorg, lek og læring. Pedagogisk ledelse ses i lys av kvalitetsutvikling og implementering av lov og rammeplan. Studiet skal gi kunnskap og bidra til å kunne lede arbeidet med å etablere en kollektiv kultur som fremmer barns utvikling og læring i barnehagen. Refleksjon rundt egen lederrolle vil være sentralt.
Med bakgrunn i teoretiske perspektiv på pedagogisk ledelse skal studiet gi erfaring med å planlegge, gjennomføre og vurdere kollektive utviklings- og endringsprosesser på egen arbeidsplass. Kunnskap om og kritisk vurdering av kompetansebygging i barnehagen skal gi økt bevissthet om den lærende barnehagen.
Sentralt i studiet er forståelser av barnehagens læringsmiljø og hvordan barn, ansatte og miljø står i gjensidige samspill. Med utgangspunkt i organisasjonsutviklingsteorier vil studenten få erfaring med strategier for veilednings- og samhandlingskompetanse og oppfølging av ansatte.
Følgende tema behandles
- Barnehagens plass i samfunnet – samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Pedagogisk ledelse i en lærende barnehage i tråd med godt faglig skjønn
- Barnehagens leke- og læringsmiljø
- Perspektiver på barn – danning, omsorg, lek, læring, medvirkning og relasjonsarbeid i barnehagen
- Den pedagogiske lederrollen i et spenningsfelt
- Didaktiske prosesser – mellom plan og spontanitet
- Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid – kvalitetsarbeid i barnehagen
- Veilednings- og samhandlingskompetanse
- Vurdering og dokumentasjonsprosesser
- Digital kompetanse og dømmekraft
- Kultur for inkludering i barnehagen – internt og eksternt samarbeid
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om pedagogisk ledelse
- har inngående kunnskap om barnehagens læringsmiljø
- har inngående kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskap om ulike perspektiver på barnehagens kvalitet og kvalitetsutvikling
- har avansert kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere utviklingsarbeid i barnehagen der barn og personalet medvirker
- kan analysere, forholde seg kritisk til og utvikle pedagogisk praksis i en kontinuerlig prosess
- kan analysere, tolke og operasjonalisere Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, slik at barnehagens læringsmiljø for barn og ansatte blir styrket
- kjenner til og kan anvende nyere forskning om ledelse og læringsmiljø i barnehagen
- kan veilede og lede samhandlings- og refleksjonsprosesser med personale, barn, foreldre og eksterne samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten:
- kan samhandle med barn og personale i endrings- og utviklingsarbeid
- kan analysere etiske problemstillinger og lede refleksjonsprosesser i personalgruppa
- kan artikulere og kommunisere faglig yrkeskompetanse
- kan reflektere kritisk over egen lederrolle
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan bidra til utvikling av digital dømmekraft
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, erfaringsdeling og diskusjoner i plenum og i faste undervisningsgrupper. Veiledning på tekst.
Studenten skal gjennom hele studieløpet lede et endrings- og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, hvor obligatorisk veiledning og skriftlig refleksjonsarbeid inngår. Gjennom teori, gjennomføring av utviklingsarbeid i egen barnehage og refleksjoner over egen ledelse, skal studenten få utvidet kunnskap om pedagogisk ledelse. På bakgrunn av disse erfaringene og egne læringsprosesser skal studenten levere en skriftlig praksisartikkel på slutten av studiet.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
PLL-AK1: Ledelse av oppstart av utviklingsarbeidet. | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
PLL-AK2: Ledelse av utviklingsarbeidet. | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
PLL-AK3: Delta i veiledning i undervisningsgruppe. | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Gruppe, med individuell vurdering |
PLL-AK4: Utviklingsarbeid i egen barnehage. Praksisartikkel som dokumentasjon og refleksjon over utviklingsarbeidet. | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
PLL-AK5: Erfaringsdeling – framlegg av eget utviklingsarbeid. | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 51 | timer | 60 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4000 ord. Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 12.00 den tredje dagen. |
Muntlig eksamen | MUN | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Praksisartikkel og egne notater |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Muntlig eksamen bygger på AK4 som dokumenteres i form av praksisartikkel som danner grunnlag for muntlig eksamen.
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
HEM: PLL-AK1, PLL-AK2, PLL-AK3
MUN: PLL-AK4, PLL-AK5
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MBMOD4030 Barns multimodale praksiser og tidlige literacy | Ta kontakt med DMMH for info |
MVPLK6000 Personalarbeid og ledelse i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSTY6001 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |