MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 2: Videreutdanning høyere grad
- StudieprogramPedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligTormod Murud-Riser
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Videreutdanningen skal kvalifisere og styrke pedagogiske ledere i sin faglige utvikling og ledelse knyttet til refleksjons- og læringsprosesser i barnehagen for å ivareta barns danning og behov for anerkjennelse, omsorg, lek og læring. Pedagogisk ledelse ses i lys av kvalitetsutvikling og implementering av lov og rammeplan. Studiet skal gi kunnskap og bidra til å kunne lede arbeidet med å etablere en kollektiv kultur som fremmer barns trivsel, utvikling og læring i barnehagen. Refleksjon rundt egen lederrolle vil være sentralt.
Med bakgrunn i teoretiske perspektiv på pedagogisk ledelse skal studiet gi erfaring med å planlegge, gjennomføre og vurdere kollektive utviklings- og endringsprosesser på egen arbeidsplass. Kunnskap om og kritisk vurdering av kompetansebygging i barnehagen skal gi økt bevissthet om den lærende barnehagen.
Sentrale temaer i studiet:
- Forståelser av barnehagens leke- og læringsmiljø og hvordan barn, ansatte og miljø står i gjensidige samspill.
- Pedagogisk ledelse av utviklingsarbeid som kvalitetsarbeid i barnehagen, ledelse med godt faglig skjønn.
- Vurdering og dokumentasjonsprosesser.
- Barnehagens plass i samfunnet - samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Perspektiver på barn – danning, omsorg, lek, læring, medvirkning og relasjonsarbeid i barnehagen
- Veilednings- og samhandlingskompetanse
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om pedagogisk ledelse
- har inngående kunnskap om barnehagens leke- og læringsmiljø
- har inngående kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barnehagens kvalitet og kvalitetsutvikling
- har inngående kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere utviklingsarbeid i barnehagen der barn og personalet medvirker
- kan analysere, forholde seg kritisk til og utvikle pedagogisk praksis i en kontinuerlig prosess
- kan analysere, tolke og operasjonalisere rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, slik at barnehagens læringsmiljø for barn og ansatte blir styrket
- kjenner til og kan anvende nyere forskning om ledelse og læringsmiljø i barnehagen
- kan veilede og lede samhandlings- og refleksjonsprosesser.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere kritisk over egen lederrolle
- kan inkludere barn og personale i endrings- og utviklingsarbeid
- kan analysere etiske problemstillinger
- kan artikulere og kommunisere faglig yrkeskompetanse
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, erfaringsdeling og diskusjoner i plenum og i faste undervisningsgrupper. Veiledning på tekst.
Studenten skal gjennom hele studieløpet lede et endrings- og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, hvor obligatorisk veiledning og skriftlig refleksjonsarbeid inngår. Gjennom teori, gjennomføring av utviklingsarbeid i egen barnehage og refleksjoner over egen ledelse, skal studenten få inngående kunnskap om pedagogisk ledelse. På bakgrunn av disse erfaringene og egne læringsprosesser skal studenten levere en skriftlig dokumentasjon på slutten av studiet.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
PLL-AK1: Ledelse av oppstart av utviklingsarbeidet. | Skriftlig oppgave | Individuell |
PLL-AK2: Ledelse av utviklingsarbeidet. | Skriftlig oppgave | Individuell |
PLL-AK3: Delta i veiledning i undervisningsgruppe. | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Gruppe, med individuell vurdering |
PLL-AK4: Utviklingsarbeid i egen barnehage. Dokumentasjon og refleksjon over utviklingsarbeidet. | Skriftlig oppgave | Individuell |
PLL-AK5: Erfaringsdeling – framlegg av eget utviklingsarbeid. | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 51 | timer | 60 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4000 ord. Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 12.00 den tredje dagen. |
Muntlig eksamen | MUN | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Praksisartikkel og egne notater |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Muntlig eksamen bygger på AK4 som dokumenteres i form av praksisartikkel som danner grunnlag for muntlig eksamen.
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
HEM: PLL-AK1, PLL-AK2, PLL-AK3
MUN: PLL-AK4, PLL-AK5
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MBMOD4030 Barns multimodale praksiser og tidlige literacy | 15 stp. |
MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø | 15 stp. |
MVPLK6000 Personalarbeid og ledelse i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSTY6001 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |