MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemester
      2025 høst, 2026 vår
    • Studienivå
      Syklus 2: Videreutdanning høyere grad
    • Studieprogram
      Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2026 vår
    • Emneansvarlig
      Tormod Murud-Riser
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent av

kka

Godkjent dato

Tirsdag, januar 16, 2024

Emneinnhold

Videreutdanningen skal kvalifisere og styrke pedagogiske ledere i sin faglige utvikling og ledelse knyttet til refleksjons- og læringsprosesser i barnehagen for å ivareta barns danning og behov for anerkjennelse, omsorg, lek og læring. Pedagogisk ledelse ses i lys av ulike perspektiver på kvalitetsutvikling, samt lov og rammeplan. Gjennom studiet utfordres studenten til å tenke nytt og videre om egen ledelse knyttet til å etablere en kultur for kollektiv læring blant ansatte for å fremme barns trivsel, utvikling, lek og læring i barnehagen.

Med bakgrunn i teoretiske perspektiv og forskning på pedagogisk ledelse skal studiet gi erfaring med å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kollektive utviklings- og endringsprosesser på egen arbeidsplass. Kunnskap om og kritisk vurdering av kompetansebygging i barnehagen skal gi økt bevissthet om barnehagen som lærende organisasjon.

Sentrale temaer i studiet:

  • Forståelser av barnehagens leke- og læringsmiljø og hvordan barn, ansatte og miljø står i gjensidige samspill.
  • Pedagogisk ledelse av utviklingsarbeid som kvalitetsarbeid i barnehagen, ledelse med godt faglig skjønn.
  • Dokumentasjons- og vurderingsprosesser.
  • Barnehagens plass i samfunnet - samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Perspektiver på barn – danning, omsorg, lek, læring, medvirkning og relasjonsarbeid i barnehagen
  • Veilednings- og samhandlingskompetanse

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om pedagogisk ledelse
  • har inngående kunnskap om barnehagens leke- og læringsmiljø
  • har inngående kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barnehagens kvalitet og kvalitetsutvikling
  • har inngående kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lede, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere utviklingsarbeid i barnehagen der barn og personalet medvirker
  • kan analysere, forholde seg kritisk til og utvikle pedagogisk praksis i en kontinuerlig prosess
  • kan analysere, tolke og operasjonalisere rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, slik at barnehagens læringsmiljø for barn og ansatte blir styrket
  • kjenner til og kan anvende nyere forskning om ledelse og læringsmiljø i barnehagen
  • kan veilede og lede samhandlings- og refleksjonsprosesser. 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere kritisk over egen lederrolle
  • kan inkludere barn og personale i endrings- og utviklingsarbeid
  • kan analysere etiske problemstillinger
  • kan artikulere og kommunisere faglig yrkeskompetanse
  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, erfaringsdeling og diskusjoner i plenum og i faste undervisningsgrupper. Veiledning på tekst. 

Studenten skal gjennom hele studieløpet lede et endrings- og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, hvor obligatorisk veiledning og skriftlig refleksjonsarbeid inngår. Gjennom teori, gjennomføring av utviklingsarbeid i egen barnehage og refleksjoner over egen ledelse, skal studenten få inngående kunnskap om pedagogisk ledelse. På bakgrunn av disse erfaringene og egne læringsprosesser skal studenten levere en skriftlig dokumentasjon i form av en praksisartikkel på slutten av studiet.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
PLL-AK1: Ledelse av oppstart av utviklingsarbeidet.Skriftlig oppgaveIndividuell
PLL-AK2: Ledelse av utviklingsarbeidet.Skriftlig oppgaveIndividuell
PLL-AK3: Delta i veiledning i undervisningsgruppe.Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningGruppe, med individuell vurdering
PLL-AK4: Utviklingsarbeid i egen barnehage. Dokumentasjon og refleksjon over utviklingsarbeidet.Skriftlig oppgaveIndividuell
PLL-AK5: Erfaringsdeling – framlegg av eget utviklingsarbeid.Framføring/presentasjonGruppe, med individuell vurdering

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:PLL-AK1: Ledelse av oppstart av utviklingsarbeidet.
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:PLL-AK2: Ledelse av utviklingsarbeidet.
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:PLL-AK3: Delta i veiledning i undervisningsgruppe.
Individuell/gruppe:Gruppe, med individuell vurdering
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:PLL-AK4: Utviklingsarbeid i egen barnehage. Dokumentasjon og refleksjon over utviklingsarbeidet.
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:PLL-AK5: Erfaringsdeling – framlegg av eget utviklingsarbeid.
Individuell/gruppe:Gruppe, med individuell vurdering

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
HjemmeeksamenHEMIndividuell51timer60 %Intern og eksternAlleOmfang: 4000 ord. Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 12.00 den tredje dagen.
Muntlig eksamenMUNIndividuell20minutter40 %Intern og eksternPraksisartikkel og egne notater

Vurderinger

Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:51
Enhet:timer
Vekting:60 %
Merknader:Omfang: 4000 ord. Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 12.00 den tredje dagen.
Hjelpemidler:Alle
Kode:HEM
Sensorordning:Intern og ekstern
Vurderingsform:Muntlig eksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:20
Enhet:minutter
Vekting:40 %
Merknader:
Hjelpemidler:Praksisartikkel og egne notater
Kode:MUN
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Muntlig eksamen bygger på AK4 som dokumenteres i form av praksisartikkel som danner grunnlag for muntlig eksamen.

Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:

HEM: PLL-AK1, PLL-AK2, PLL-AK3 

MUN: PLL-AK4, PLL-AK5 

 

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
MBMOD4030 Barns multimodale praksiser og tidlige literacy15 stp.
MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø15 stp.
MVPLK6000 Personalarbeid og ledelse i barnehagenTa kontakt med DMMH for info
MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjonTa kontakt med DMMH for info
MVSTY6001 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagerTa kontakt med DMMH for info
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnetTa kontakt med DMMH for info

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon:MBMOD4030 Barns multimodale praksiser og tidlige literacy
Vektingsreduksjon:15 stp.
Emne som gir vektingsreduksjon:MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø
Vektingsreduksjon:15 stp.
Emne som gir vektingsreduksjon:MVPLK6000 Personalarbeid og ledelse i barnehagen
Vektingsreduksjon:Ta kontakt med DMMH for info
Emne som gir vektingsreduksjon:MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon
Vektingsreduksjon:Ta kontakt med DMMH for info
Emne som gir vektingsreduksjon:MVSTY6001 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
Vektingsreduksjon:Ta kontakt med DMMH for info
Emne som gir vektingsreduksjon:Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet
Vektingsreduksjon:Ta kontakt med DMMH for info