MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2025 høst, 2026 vår
- StudienivåSyklus 2: Videreutdanning høyere grad
- StudieprogramPedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2026 vår
- EmneansvarligTormod Murud-Riser
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Videreutdanningen skal kvalifisere og styrke pedagogiske ledere i sin faglige utvikling og ledelse knyttet til refleksjons- og læringsprosesser i barnehagen for å ivareta barns danning og behov for anerkjennelse, omsorg, lek og læring. Pedagogisk ledelse ses i lys av ulike perspektiver på kvalitetsutvikling, samt lov og rammeplan. Gjennom studiet utfordres studenten til å tenke nytt og videre om egen ledelse knyttet til å etablere en kultur for kollektiv læring blant ansatte for å fremme barns trivsel, utvikling, lek og læring i barnehagen.
Med bakgrunn i teoretiske perspektiv og forskning på pedagogisk ledelse skal studiet gi erfaring med å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kollektive utviklings- og endringsprosesser på egen arbeidsplass. Kunnskap om og kritisk vurdering av kompetansebygging i barnehagen skal gi økt bevissthet om barnehagen som lærende organisasjon.
Sentrale temaer i studiet:
- Forståelser av barnehagens leke- og læringsmiljø og hvordan barn, ansatte og miljø står i gjensidige samspill.
- Pedagogisk ledelse av utviklingsarbeid som kvalitetsarbeid i barnehagen, ledelse med godt faglig skjønn.
- Dokumentasjons- og vurderingsprosesser.
- Barnehagens plass i samfunnet - samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Perspektiver på barn – danning, omsorg, lek, læring, medvirkning og relasjonsarbeid i barnehagen
- Veilednings- og samhandlingskompetanse
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om pedagogisk ledelse
- har inngående kunnskap om barnehagens leke- og læringsmiljø
- har inngående kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barnehagens kvalitet og kvalitetsutvikling
- har inngående kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere utviklingsarbeid i barnehagen der barn og personalet medvirker
- kan analysere, forholde seg kritisk til og utvikle pedagogisk praksis i en kontinuerlig prosess
- kan analysere, tolke og operasjonalisere rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, slik at barnehagens læringsmiljø for barn og ansatte blir styrket
- kjenner til og kan anvende nyere forskning om ledelse og læringsmiljø i barnehagen
- kan veilede og lede samhandlings- og refleksjonsprosesser.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere kritisk over egen lederrolle
- kan inkludere barn og personale i endrings- og utviklingsarbeid
- kan analysere etiske problemstillinger
- kan artikulere og kommunisere faglig yrkeskompetanse
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, erfaringsdeling og diskusjoner i plenum og i faste undervisningsgrupper. Veiledning på tekst.
Studenten skal gjennom hele studieløpet lede et endrings- og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, hvor obligatorisk veiledning og skriftlig refleksjonsarbeid inngår. Gjennom teori, gjennomføring av utviklingsarbeid i egen barnehage og refleksjoner over egen ledelse, skal studenten få inngående kunnskap om pedagogisk ledelse. På bakgrunn av disse erfaringene og egne læringsprosesser skal studenten levere en skriftlig dokumentasjon i form av en praksisartikkel på slutten av studiet.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
PLL-AK1: Ledelse av oppstart av utviklingsarbeidet. | Skriftlig oppgave | Individuell |
PLL-AK2: Ledelse av utviklingsarbeidet. | Skriftlig oppgave | Individuell |
PLL-AK3: Delta i veiledning i undervisningsgruppe. | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Gruppe, med individuell vurdering |
PLL-AK4: Utviklingsarbeid i egen barnehage. Dokumentasjon og refleksjon over utviklingsarbeidet. | Skriftlig oppgave | Individuell |
PLL-AK5: Erfaringsdeling – framlegg av eget utviklingsarbeid. | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 51 | timer | 60 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4000 ord. Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 12.00 den tredje dagen. |
Muntlig eksamen | MUN | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Praksisartikkel og egne notater |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Muntlig eksamen bygger på AK4 som dokumenteres i form av praksisartikkel som danner grunnlag for muntlig eksamen.
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
HEM: PLL-AK1, PLL-AK2, PLL-AK3
MUN: PLL-AK4, PLL-AK5
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MBMOD4030 Barns multimodale praksiser og tidlige literacy | 15 stp. |
MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø | 15 stp. |
MVPLK6000 Personalarbeid og ledelse i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
MVPLK6100 Kvalitetsutvikling og endring av barnehagen som organisasjon | Ta kontakt med DMMH for info |
MVSTY6001 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |