MVVPB6000 Veiledningskompetanse
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 høst
- StudienivåSyklus 2: Videreutdanning høyere grad
- StudieprogramVeilederutdanning for praksislærere i barnehagen
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 høst
- EmneansvarligKari Nergaard
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
I dette emnet er målet å styrke barnehagelærerens veiledningskompetanse både som praksislærer i barnehagelærerutdanningen og som ledd i barnehagens organisasjons- og kvalitetsutvikling. Det vil bli gitt forskningsbasert undervisning om ulike veiledningsteorier og -metoder, ledelse av veilednings- og refleksjonsprosesser, dialog og diskurs, danning, etikk, roller og makt. Egenutvikling som veileder og leder vil stå sentralt. Emnet vil for øvrig vektlegge estetiske, analytiske og didaktiske kunnskaper og ferdigheter, samt kritisk refleksjon over egen praksis, slik at denne er i tråd med profesjonsetiske normer.
Læringsutbytte
Studenten skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kjennskap til veiledning av studenter i barnehagelærerutdanningen
- inngående kjennskap til ulike perspektiver på veiledning og ledelse i arbeid med barnehagens kvalitetsutvikling
- omfattende kunnskap om veiledning og samarbeid innenfor barnehagesektoren
- inngående kunnskap om etiske utfordringer og dilemmaer som er knyttet til veiledning
- nyansert og forskningsbasert kunnskap om estetiske og didaktiske aspekter i veiledning
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende og lede veiledningsprosesser i barnehagen
- anvende forsknings- og erfaringsbaserte kunnskaper om veiledning og ledelse i en lærende barnehage
- planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere egen veilednings- og ledelsespraksis
- analysere og reflektere over veiledning som ledd i individuelle og kollektive læreprosesser i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kritisk reflektere over etiske problemstillinger innen ledelse av veiledningsprosesser
- bidra til nytenkning og innovasjon i veiledningsfeltet
- kan gjøre vurderinger og handle basert på faglig skjønn
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
På samlingene varieres det mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser.
Arbeidskravene består i gjennomført veiledning og skriving av faglig essay.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
VPB1-AK1: Gjennomført veiledning, individuell refleksjonslogg | Skriftlig oppgave | Individuell |
VPB1-AK2: Gjennomført veiledning, individuell refleksjonslogg | Skriftlig oppgave | Individuell |
VPB1-AK3: Gjennomført veiledning, individuell refleksjonslogg | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 51 | timer | 100 % | Intern og ekstern | alle | Oppgaven gis ut kl 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl 12.00 den tredje dagen. 3000 ord |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være bestått for å gå opp til eksamen:
HEM : alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVVEP6000 Veiledningspedagogikk | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |