MVVPB6100 Profesjonsveiledning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2025 vår
- StudienivåSyklus 2: Videreutdanning høyere grad
- StudieprogramVeilederutdanning for praksislærere i barnehagen
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligBørge Kristoffersen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
I dette emnet er målet å styrke profesjonsveiledningen i sammenheng med barnehagen som lærende organisasjon. Emnet er profesjonsrettet og forskningsbasert. Det vil bli gitt undervisning i estetiske, teoretiske og praktiske perspektiv på veiledning og ledelse, forankret i aktuelle styringsdokumenter og profesjonsfeltet. I emnet vektlegges også praktiske, analytiske og didaktiske veiledningskompetanser, samt ledelse av veiledning.
Læringsutbytte
Studenten skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående teoretiske og praktiske kunnskaper om ulike veiledningsformer, med særlig vekt på ledelse av læringsprosesser ut fra estetiske og filosofiske perspektiver
- inngående kunnskap om hvordan veiledning kan fremme læring, utvikling og kvalitet i barnehagen som organisasjon
- inngående kunnskaper om profesjonsfeltet og innsikt i hvordan barnehagens styringsdokumenter påvirker ledelse, profesjon og organisasjon
- omfattende kunnskaper om håndtering av utfordringer, kriser og konflikter
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre veiledning og reflektere over egen ledelse og veiledningspraksis
- anvende estetiske og filosofiske perspektiver på veiledning som ledelse
- analysere, initiere og lede veiledningsprosesser ut fra ulike didaktiske perspektiv
- analysere profesjonsetiske problemstillinger og reflektere kritisk over profesjonsutøvelsen
- lede og veilede i vanskelige samtaler
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kritisk analysere verdier som ligger til grunn for veiledning og ledelse i en lærende barnehage
- vurdere estetiske perspektiver i veiledning og bidra til nytenkning i profesjonsfeltet
- formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
På samlingene varieres det mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser.
Arbeidskravene består av refleksjonsnotat og gjennomført utviklingsprosjekt.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
VPB2-AK1: Refleksjonsnotat – om egen veilederrolle. | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
VPB2-AK2: Veiledningsprosjekt på egen arbeidsplass. Fagtekst med muntlig presentasjon. | Framføring og rapport | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 3000 ord, +/- 10 %. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
OPG: Alle