MVVPB6100 Profesjonsveiledning

    • Nynorsk navn
      Profesjonsrettleiing
    • Engelsk navn
      Profession and Supervision
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2026 vår
    • Studienivå
      Syklus 2: Videreutdanning høyere grad
    • Studieprogram
      Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2026 vår
    • Emneansvarlig
      Kari Nergaard
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent av

tlh

Godkjent dato

Tirsdag, januar 14, 2025

Emneinnhold

I dette emnet er målet å styrke profesjonsveiledningen i sammenheng med barnehagen som lærende organisasjon. Emnet er profesjonsrettet og forskningsbasert. Det vil bli gitt undervisning i estetiske, teoretiske og praktiske perspektiv på veiledning og ledelse, forankret i aktuelle styringsdokumenter og profesjonsfeltet. I emnet vektlegges også praktiske, analytiske og didaktiske veiledningskompetanser, samt ledelse av veiledning.

Læringsutbytte

Studenten skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående teoretiske og praktiske kunnskaper om ulike veiledningsformer, med særlig vekt på ledelse av læringsprosesser ut fra estetiske og filosofiske perspektiver
  • inngående kunnskap om hvordan veiledning kan fremme læring, utvikling og kvalitet i barnehagen som organisasjon
  • inngående kunnskaper om profesjonsfeltet og innsikt i hvordan barnehagens styringsdokumenter påvirker ledelse, profesjon og organisasjon
  • omfattende kunnskaper om håndtering av utfordringer, kriser og konflikter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjennomføre veiledning og reflektere over egen ledelse og veiledningspraksis
  • anvende estetiske og filosofiske perspektiver på veiledning som ledelse
  • analysere, initiere og lede veiledningsprosesser ut fra ulike didaktiske perspektiv
  • analysere profesjonsetiske problemstillinger og reflektere kritisk over profesjonsutøvelsen
  • lede og veilede i vanskelige samtaler

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kritisk analysere verdier som ligger til grunn for veiledning og ledelse i en lærende barnehage
  • vurdere estetiske perspektiver i veiledning og bidra til nytenkning i profesjonsfeltet
  • formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen

Arbeids- og læringsaktiviteter

På samlingene varieres det mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. 

Arbeidskravene består av refleksjonsnotat og gjennomført utviklingsprosjekt.

Kode og beskrivende navn på arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
VPB2-AK1: Refleksjonsnotat – om egen veilederrolle.Rapport/refleksjonsskrivIndividuell
VPB2-AK2: Veiledningsprosjekt på egen arbeidsplass. Fagtekst med muntlig presentasjon.Framføring og rapportIndividuell
Obligatoriske arbeidskrav:
Arbeidskravets form (hva vurderes):Rapport/refleksjonsskriv
Kode og beskrivende navn på arbeidskrav:VPB2-AK1: Refleksjonsnotat – om egen veilederrolle.
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring og rapport
Kode og beskrivende navn på arbeidskrav:VPB2-AK2: Veiledningsprosjekt på egen arbeidsplass. Fagtekst med muntlig presentasjon.
Individuell/gruppe:Individuell
VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
OppgaveOPGIndividuell1semester100 %Intern og eksternAlleOmfang: 3000 ord, +/- 10 %.
Vurderinger:
Vurderingsform:Oppgave
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:1
Enhet:semester
Vekting:100 %
Merknader:Omfang: 3000 ord, +/- 10 %.
Hjelpemidler:Alle
Kode:OPG
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

 

Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:

OPG: Alle