Semestre
VUFOR6000 Fortelling
Generell informasjon
Dokumentasjon på erfaring med fortelling og/eller drama/teaterfag.
Emneinnhold
Videreutdanningsenheten VUFOR6000 Fortelling er et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk arbeid, kunstfaglige prosesser, faglig og didaktisk refleksjon knyttet til fortellerkunst.
VUFOR6000 Fortelling gir studenten mulighet til å fordype seg i, utforske og utvikle sin egen evne til å fortelle og til å sette fortellingen i kontekst. Den muntlige fortellingen har et dramatisk potensiale til det å skape indre, så vel som ytre bilder. Fortellingen åpner for gjensidig innlevelse, som kan gi estetiske opplevelser og stimulere til skapende prosesser.
I emnet legges det vekt på teoretisk og forskningsbasert kunnskap og undervisningen er praktisk orientert, som også inkluderer veiledning og vurdering.
Emnet består av grunnleggende fortellerteknikker, fortelleruttrykk knyttet til kropp og stemme, forståelse for virkemidler og dramaturgi, prosessuelt og skapende arbeid og refleksjon.
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
-
Har kjennskap til muntlig fortelling i ulike kontekster (Ulike kontekster kan være fortelling for en spesifikk målgruppe eller i en særlig sammenheng).
-
Har kunnskap om fortellerkunstens egenart
-
Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten:
-
Har fått praktisk og teoretisk innsikt i hvordan planlegge, gjennomføre og vurdere fortelling i kontekst
-
Har utviklet evne til formidling og engasjement gjennom individuelt og kollektivt skapende arbeid
-
Har utviklet innsikt i og kan bruke grunnleggende kunnskap om virkemidler og dramaturgi i eget fortelleruttrykk
Generell kompetanse
Studenten:
-
Har innsikt i bruken av fortellerkunst som metode ut fra etiske og estetiske kriterier
-
Kan reflektere over fortelling som prosess og kunstuttrykk
Arbeids- og læringsaktiviteter
VUFOR6000 Fortelling er lagt opp med tre samlinger. Læringen er basert på at den foregår sammen med andre. Emnet er prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet. Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget.
Mellom samlingene er det lagt opp til eget arbeid med arbeidskrav og forberedelse til eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
FOR-AK1: Fortelling i kontekst | Praktisk arbeid | Gruppe |
FOR-AK2: Prosessuelt arbeid | Praktisk arbeid | Gruppe |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK | Gruppe, med individuell vurdering | 60 | minutter | 100 | Intern og ekstern | Alle | Fire studenter forbereder en fortellerforestilling med 8-10 min. per student. Forestillingen skal synliggjøre studentenes erfaringer og læringsutbytte fra emnet. Totalt 40 minutter per gruppe. I etterkant skal gruppen ha en faglig samtale med faglærer og sensor med en ramme på 20 min. Den totale tiden per gruppe er satt til 60 minutter. |
Praktisk eksamen i gruppe.
Begge arbeidskravene skal være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen