VUKOA6000 Kompetanseutvikling for assistenter i barnehage - KompAss
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2016 høst, 2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Videreutdanning lavere grad
- StudieprogramKompetanseutvikling for assistenter i barnehage - KompAss
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2017 vår
- EmneansvarligMarianne Pehrson
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Se studieplanens generelle del.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført studium ha kunnskap, ferdigheter og kompetanse innenfor fagområdet som gjør at studenten:
-
har faglig innsikt i yrkesetiske problemstillinger og yrkesetisk kompetanse
-
har kjennskap til barnehagens historie og hvordan samfunnsmessige og kulturelle forhold virker inn på virksomheten
-
kjenner til aktuelle styringsdokumenter
-
kan møte barnehagens mangfold som en ressurs og få innblikk i pedagogiske oppdragelsespraksiser i lys av et kulturelt mangfold
-
har kunnskap om barns væremåter og deres kulturelle ytringsformer; lek, fortellinger, barnekultur og ulike estetiske uttrykksformer
-
kan ta i bruk barnehageansattes, barns- og foreldres ressurser og legge til rette for ulike språklige og kulturelle uttrykk i hverdagen
-
kan bruke pedagogisk dokumentasjon og observasjon som grunnlag for didaktisk tenkning og planlegging
-
kan planlegge, gjennomføre og evaluere et didaktisk opplegg i egen barnehage
-
viser evne til nært samarbeid med foreldre/foresatte og andre samarbeidspartnere
Pensum
Bøker eller deler av bøker (1058 sider):
- Alfheim, I. og Fodstad, C. (2014). Skal vi leke en bok? Språktilegnelse gjennom billedbøker Oslo: Universitetsforlaget. 135 sider
- Askland, L. (2006). Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 211 sider.
- Drugli, M.B. (2010). Liten i barnehagen. Forskning, teori og praksis. Oslo: Cappelen Damm forlag. 140 sider
- Furu, A.; Granholt, M.; Moxnes, A. & Thoresen, M. (2014). Å arbeide i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. 175 sider
- Gjervan, M.; Andersen, C.E. og Bleka, M. (2012). Se mangfold. Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 2, 3, 4, 7 og 8. 97 sider
- Pape, K. (2010): Den gode assistenten. Oslo: Kommuneforlaget. 140 sider
- Aasgaard, A. (2013): Se meg – pedagogisk arbeid i barnehagen. Drammen: Elektronisk undervisningsforlag. 160 sider
Kompendium (196 sider)
- Bae, B. (1996): Voksnes definisjonsmakt og barns selvopplevelse. I: Det interessante i det alminnelige. Oslo: Pedagogisk Forum. Kap. 9. 21 sider.
- Bae, B. (2009): Rom for medvirkning? Om kvaliteter i samspill mellom førskolelærer og barn. I: Barn 1/2009. 20 sider
- Bergem, Helen (2010): Leken som møteplass mellom barn og voksne. I: Barnehagefolk 4/2010. Oslo: Pedagogisk Forum. 5 sider
- Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 2 og 8. 27 sider
- Guss, F. G. (2003): Lek i et teaterperspektiv. Oslo HIO-rapport 2003. 20 sider
- Løkken, G. (2004). Toddlerkultur. Oslos: Cappelen Akademisk forlag. Kapittel 1, 2 og 3. 53 sider
- Sæther, M. og Angelo, E. (2006) Barnet og musikken. Universitetsforlaget side 67-97. 30 sider
- Tholin, K. (2008). Yrkesetikk for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget. Kap, 3. 20 sider
Totalt 1252 sider. I tillegg vil Lov om barnehager og Rammeplan for barnehagen med temahefter bli brukt aktivt i alle temaene.
Arbeids- og læringsaktiviteter
På samlingene for deltakerne benyttes det varierte arbeidsmåter som omfatter forelesninger, gruppearbeid, framlegg, praksisfortellinger, rollespill og refleksjonsoppgaver. All undervisning er knyttet til utøvelsen av det daglige arbeidet på arbeidsplassen. Deltakerne følger undervisning på høgskolen og arbeider med oppgaver relatert til arbeidssituasjonen i barnehagen. Alle oppgavene gjennomføres på egen arbeidsplass i samarbeid med veileder. Nærmere beskrivelse av arbeidskravene blir gitt i en egen presiseringsinstruks ved oppstart.
Hver deltaker skal ha en pedagogisk leder som veileder på arbeidsplassen. Denne har en sentral rolle i studiet, og skal følge opp deltagernes faglige utvikling i barnehagen, og legge til rette for at assistenten/fagarbeideren får mulighet til å gjennomføre sine oppgaver som de får på DMMH.
Studenten vil få oppgaver som skal utføres mellom samlingene på egen arbeidsplass. Deltagerne skal støttes i arbeidet mellom samlingene, og veilederen må ta ansvar for veiledning underveis i studiet og på deltagernes oppgaver. Det bør settes av tid på arbeidsplanen til veiledning. Det vil bli holdt to møter for veilederne i løpet av studiet.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
Barndomsminne knyttet til lek | Skriftlig oppgave | Individuell |
Samarbeid med personale og foreldre i et kulturelt mangfold | Skriftlig oppgave | Individuell |
Samspill mellom barn og voksne | Skriftlig oppgave | Individuell |
Estetisk/kreativ aktivitet med barn | Skriftlig oppgave | Individuell |
Undervisningen er obligatorisk. Studentene må være til stede på minst 80 % av undervisningen på samlingene på DMMH. | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 15 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |