VUUHP6000 Universitets- og høgskolepedagogikk
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2018 høst, 2019 vår
- StudienivåSyklus 1: Videreutdanning lavere grad
- StudieprogramUniversitets- og høgskolepedagogikk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 vår
- EmneansvarligMarit Heldal
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
- lærings- og kunnskapssyn
- emne og programdesign
- undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
- mikroundervisning og presentasjonsteknikk
- veiledningsmetoder
- digitale verktøy
Læringsutbytte
Kandidaten skal etter studiet ha kunnskap, ferdigheter og kompetanse som gjør at kandidaten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til aktuelle styringsdokumenter knyttet til undervisning i høyere utdanning og anvende dette til å strukturere og formulere emne- og programplaner
- kan selvstendig og i samarbeid med kolleger anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder til å gjennomføre undervisning, formidling, veiledning og vurdering på en måte som fremmer studenters læring
- kan analysere og forholde seg kritisk til eget lærings- og kunnskapssyn, og kommunisere faglig og analytisk til egen undervisningspraksis
- kan analysere eksisterende teorier og metoder som grunnlag for læringsaktiviteter, undervisnings- og vurderingsformer i forhold til studenters læringsutbytter
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte pedagogiske utviklingsarbeid som omhandler egen undervisning
- kan innhente data og analysere tilbakemeldinger fra studenter, kolleger og praksisfeltet til å utvikle egen undervisning
Pensum
Pensumlista gjelder for studieåret 2018-2019.
Bøker som kjøpes på Akademika
Fossland, T. (2014). Digitale læringsformer i høyere utdanning. Oslo: Universitetsforlaget (150s)
Raaheim, A. (2013). Råd og tips til deg som underviser. Oslo: Gyldendal Akademisk (124s)
Pettersen, R. C. (2005). Kvalitetslæring I høyere utdanning. Oslo: Universitetsforlaget (368s)
Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap. Oslo: Cappelen Damm akademiske (184s)
Østern, A. L. (red.) (2014). Dramaturgi i didaktisk kontekst. Bergen: Fagbokforlaget (176s)
Litteratur som finnes på internett
Bain, K. (2004). What the Best College Teachers do. London: Harvard University Press. Kap. 5 (11s.) http://fdc.swjtu.edu.cn/uploadFiles/201409/28/_B_201409281035573540.pdf (s:98-109)
Barr, R. B. & Tagg, J. (1995). From Teaching To Learning - A New Paradigm for Undergraduate Education. Change, November/December 1995 (13s.) http://www.maine.edu/pdf/BarrandTagg.pdf
Bayne, S. & Ross, J. (2011). «Digital Native» and «Digital Immigrant» Discourses. A Critique. I: R. land & S. Bayne (red.), Digital Difference: Perspectives on online Learning.159-169. Sense Publishers (11s.) https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/31701962/nativespaper.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1503492361&Signature=mHOAvwZ9ddxfhJabOwrqfuW0xBk%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DDigital_native_and_digital_immigrant_dis.pdf
Biggs, J. (1999 ). What the Student Does: teaching for enhanced learning. Higher Education Research & Development, Vol.18, No 1, 1999 (18s.) http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/0729436990180105
Biggs, J. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Higher Education 32: 347-364. Kluwer Academic Publishers (15s.) http://www.are.uwa.edu.au/__data/assets/pdf_file/0003/2199045/Biggs-1996-HE-enhancing-teaching-through-constructive-alignment.pdf
Cousin, G. (2006). An introduction to threshold concepts. Planet No.17 December 2006 (2s.) http://www.et.kent.edu/fpdc-db/files/DD%2002-threshold.pdf
Edström, K. (2008). Doing course evaluation as if learning matters most. Higher Education Research & Development, Vol.27, No 2, June 2008, 95-106.(11s.) http://www.lth.se/fileadmin/karriarcenter/Rapporter_naringslivscenter/Doing_course_evaluation_as_if_learning_matters_most.pdf
Gibbs, G. (1999). Using Assessment Strategically to Change the Way Students Learn. Brown & Glasner (red.), Assesment Matters in Higher Education. (12s.) http://www.dun-net.dk/media/113525/gibbs-1999-using-assessment-strategically-to-change-the-way-students-learn-1-.pdf
Kristoffersen, B. (2014). Jacob Levy Moreno`s encounter term: a part of a social drama. Zeitschrift für Psychdrama und Soziometrie Vol.13 .2014 . 59-71. Springer ( 12s.) http://psykodramainstitutt.no/uf/90000_99999/97040/a25ec6c0cf0b2d0496ee4f634e0fb344.pdf
Rød, J. K. ( 2012). Hvordan øke læringsutbytte fra forelesninger med begrensede ressurser? Uniped Årgang 35,3/2012 s.43-56 ( 13s.) https://www.idunn.no/uniped/2012/03/hvordan_oeke_laeringsutbyttet_fra_forelesninger_med_begrensed
Litteratur som blir gjort tilgjengelig som digitalt kompendium via BOLK
Dale, E. L. (1999). Estetisk kvalitet i utdanningen. I: Utdanning med pedagogisk profesjonalitet. Oslo: Ad Notam Gyldendal (23s.)
Hohr, H. (2009). Å føle, å oppleve, å begripe. I: K. Steinsholt & S. Dobson (red.), Verden satt ut av spill. Postmoderne pedagogiske perspektiver.Trondheim: Tapir Akademiske Forlag.(10s.)
Karlsen, G. (2013). Provokasjon for å koble elevene på. I: A.L. Østern, G. Stavik-Karlsen & E. Angelo, (red.), Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling (s. 234-260). Oslo: Universitetsforlaget (24s.)
Totalt sidetall pensum: ca 1150 sider
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
UHP-AK1: Analyse og refleksjonsskriv fra BIGGS’ film om «constructive allignment» (gruppeoppgave) | Skriftlig oppgave | Gruppe |
UHP-AK2: Individuelt refleksjonsnotat fra kollegaveiledning | Skriftlig oppgave | Individuell |
UHP-AK3: Individuell gjennomføring av mikroundervisning | Framføring/presentasjon | Individuell |
OBLTS: Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningen | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | Intern og ekstern | Alle | Poster | |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 15 | minutter | Intern og ekstern | Egen semesteroppgave/poster |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- OPG1: Ingen
- MUN1: Alle
Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter.