VUUHP6000 Universitets- og høgskolepedagogikk
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Videreutdanning lavere grad
- StudieprogramUniversitets- og høgskolepedagogikk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligTrond Løge Hagen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Universitets- og høgskolepedagogikk (VUUHP 6000) er et kvalifiseringstilbud som skal fylle minstekravet til pedagogisk basiskompetanse for ansatte ved universitet og høgskoler. Emnet skal gi kandidatene mulighet til å opparbeide og utvikle grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning
Emnet har til hensikt å gi kandidatene økt UH-pedagogisk profesjonsfaglig kompetanse gjennom å vektlegge en profesjonsrettet profil på læring i høyere utdanning og kandidatenes faglige forankring og undervisningspraksis. Målet med dette er å bevisstgjøre en undervisningspraksis med høy relevans til profesjonsutdanning.
Emnet legger vekt på teoretisk og forskningsbasert grunnlagskunnskap, og innrettes mot praktiske aspekter og aktiviteter tilknyttet undervisning, veiledning, og bruk av digitale verktøy. Emnet bygger på deltakernes faglige kompetanse og at undervisning skapes i et samspill med kolleger og studenter. Sentrale tematikker i emnet er lærings- og kunnskapssyn, emne og programdesign, undervisnings-, lærings-, veiledning og vurderingsformer.
Læringsutbytte
Kandidaten skal etter emnet ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten kan:
- vise innsikt i eget pedagogisk grunnsyn og hvordan dette kommer til utrykk i egen undervisningspraksis
- vise kunnskap om eksisterende teorier og metoder om studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering som grunnlag for læringsaktiviteter, undervisnings, veilednings- og vurderingsformer i forhold til studenters læringsutbytter
- vise og anvende kunnskap om veiledning, herunder kollegaveiledning, i høyere utdanning
Ferdigheter
- selvstendig og i samarbeid med kolleger bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder til å gjennomføre undervisning, formidling, veiledning og vurdering på en måte som fremmer utdanningskvaliteten ved høgskolens utdanningsprogram
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte pedagogiske utviklingsarbeid som omhandler egen undervisning
- kritisk vurdere hvordan digitale verktøyer påvirker forståelser av kunnskap og læringsprosesser i en profesjonsutdanning
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- analysere og forholde seg kritisk til eget lærings- og kunnskapssyn, og kommunisere faglig og analytisk til egen undervisningspraksis
- forholde seg kritisk til aktuelle styringsdokumenter knyttet til undervisning i høyere utdanning og anvende dette til å strukturere og formulere emne- og programplaner
- identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
UHP-AK1: Analyse og refleksjonsskriv (gruppeoppgave) | Skriftlig oppgave | Gruppe |
UHP-AK2: Individuelt refleksjonsnotat fra kollegaveiledning | Skriftlig oppgave | Individuell |
UHP-AK3: Individuell gjennomføring av mikroundervisning | Framføring/presentasjon | Individuell |
OBLTS: Oppfylt krav om minimum 70 % tilstedeværelse i undervisningen | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 3500 | ord | 50 | Intern og ekstern | Alle | |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 15 | minutter | 50 | Intern og ekstern | Egen semesteroppgave/poster | Digital poster |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- OPG1: Ingen
- MUN1: Alle
Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter.