Semestre
VUUHP6100 Universitets- og høgskolepedagogikk 2
Generell informasjon
Emneinnhold
Universitets- og høgskolepedagogikk 2 skal styrke kandidatens ferdigheter som underviser i høyere utdanning, og evne til refleksjon over egen undervisningspraksis.
Emnet sikter mot å gi kunnskap om ulike undervisningsmetoder, læringsmiljø, veilednings- og vurderingsformer med relevans for undervisere i høyere utdanning.
Emnet legger vekt på teoretisk og forskningsbasert kunnskap, og er innrettet mot praktiske og kvalitative aspekter ved undervisning, veiledning, læring og vurdering.
Det forutsetter, og bygger videre på, at deltakerne har høy kompetanse i de emnene de underviser i.
Emnet består av tema knyttet til IKT i undervisning og veiledning, undervisningsledelse (med fokus på gruppeledelse og pedagogisk improvisasjon), studentveiledning og vurdering.
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten kan:
- forklare og vurdere hvordan digitale verktøy og medier kan anvendes for å utvikle fleksible undervisnings- og læringsmiljøer
- forklare og anvende sentrale veiledningsmetoder og strategier i veiledning av studenter, både individuelt og i grupper
- vurdere hvordan undervisning, veiledning og vurdering best kan tilpasses og anvendes i digitale læringsomgivelser
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- anvende videoskjermopptak til fagformidling og som tilbakemeldingsverktøy på studentbesvarelser - både i campusbaserte og fleksible studier
- opprette og anvende nettbaserte møterom til fagformidling, veiledning, og tilbakemelding
- veilede studenter individuelt og i gruppe, muntlig, skriftlig og digitalt
- anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer
- gjøre forbedringer i egen undervisning og utvikle et inkluderende læringsmiljø
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- vurdere og drøfte egen rolle og faglig forankring i kollegialt samarbeid vedrørende pedagogiske problemstillinger
- vurdere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til rollen som underviser i høyere utdanning
- videreutvikle sin pedagogiske kompetanse på egenhånd og i kollegialt samarbeid
- identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring
- bidra konstruktivt i utvikling av studiekvaliteten ved egen utdanningsinstitusjon
Arbeids- og læringsaktiviteter
Universitets- og høgskolepedagogikk 2 er lagt opp som en serie med fire todagers samlinger og en dagssamling. På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og miniforelesninger/øvelser. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg. Arbeid mellom samlingene skal knyttes tett opp til deltakernes egen arbeidssituasjon. Deltakerne vil få veiledning av undervisningsteamet i forbindelse med arbeidsoppgaver mellom samlingene og prosjektarbeidet. Deltakerne skal bidra i veiledning av hverandre underveis i studiet.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
UHP2-AK1: Mappebidrag IKT i utdanningen | Praktisk arbeid | Individuell |
UHP2-AK2: Mappebidrag Veiledning | Skriftlig oppgave | Individuell |
UHP2-AK3: Mappebidrag Undervisningsledelse | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
UHP2-AK4: Mappebidrag Vurdering for læring | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle |
Pensum
Fleksibel Utdanning Norge (2017) Kvalitet i nettundervisningen - en veileder. Bergen: Fleksibel utdanning Norge.
https://issuu.com/fleksibel_utdanning_norge/docs/veleder_fun_nettversjon_small_7c3b161159dda4
Fossland, T. (2014). Digitale læringsformer i høyere utdanning. Oslo: Universitetsforlaget.
Raaheim, A. (2016) Eksamensrevolusjonen - Råd og tips om eksamen og alternative vurderingsformer. Oslo: Gyldendal akademisk.