BDSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Nynorsk navnSamfunn, religion, livssyn og etikk
 - Engelsk navnSociety, Religion, World Views and Ethics
 - Studiepoeng20
 - Undervisningssemester2025 høst, 2026 vår
 - StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
 - StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
 - Varighet2 semester
 - Eksamenssemester2026 vår
 - EmneansvarligMarie Glasø Glein
 - UndervisningsspråkNorsk
 - ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
 
Godkjent av
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn. Studentene veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag overfor både barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen, og med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer. Det legges vekt på studentenes egendanning.
Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som demokratisk og kulturell arena i et dynamisk samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det legges vekt på barns identitetsdanning og den kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn på en god profesjonsfaglig måte. Perspektiver på bærekraft og livsmestring vil inngå i flere undervisningstema.
Emnet skal gi forståelse for og erfaringer med pedagogisk ledelse og ledelse av ansatte i barnehagen. Emnet skal gi innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag, og lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
 - har kunnskap om kulturelt mangfold i det norske samfunnet, herunder det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kultur og rettigheter
 - har barnehagerelevant kunnskap om kristen tro og kulturarv, andre sentrale religioner og sekulære livssyn
 - har grunnleggende kunnskap om etisk teori og profesjonsetikk
 - har grunnleggende kunnskap om pedagogisk ledelse
 - har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på barns rettigheter, demokrati, velferdsstat, og bærekraftig utvikling
 - har kunnskap om sentrale høytider og merkedager, og hvordan barnehagen kan legge til rette for markering av disse
 - har kunnskap om betydningen av barns familier og nærmiljø, og hvordan barnehagen kan arbeide reflektert i forhold til dette
 - har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne, og hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena
 - har kunnskap om velferdsstatens framvekst, og om oppvekstsvilkår og ulike sosialiseringsarenaer for barn i den moderne velferdsstaten
 - har kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode, kunnskapssyn og kildekritikk
 
Ferdigheter
Studenten
- kan forholde seg reflektert til barnehagens styringsdokumenter og barns rettigheter
 - kan formidle fortellinger og tradisjoner fra ulike kulturer og religioner.
 - har begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser og å samarbeide med foresatte
 - kan legge til rette for mangfold, inkludering og barns medvirkning
 - kan vurdere kritisk hvordan man kan arbeide med kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd blant barn og voksne i barnehagen
 - kan formidle og praktisere etiske normer og verdier, og reflektere over dette sammen med personalet med sikte på å skape et inkluderende fellesskap
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
 - kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer i barnehagens hverdagsliv, herunder digitale praksiser, og begrunne sine handlingsvalg
 - kan reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn
 - kan forholde seg profesjonelt til barnehagen som interkulturell arena
 - har et begynnende faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
 - har forståelse for sammenheng mellom FN's bærekraftsmål, nærmiljø, etikk og globale utfordringer
 
Pensumliste
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
| Kode og beskrivende navn på arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe | 
|---|---|---|
| R-PD1: Barn med behov for særskilt tilrettelegging Videreutvikles til mappeeksamen 3 | Skriftlig oppgave | Individuell | 
| R-RL1: Religion, danning og etikk Videreutvikles til mappeeksamen 1 | Skriftlig oppgave | Individuell | 
| R-SF1: Demokrati og medvirkning Videreutvikles til mappeeksamen 2 | Skriftlig oppgave | Individuell | 
| R-TF1: Kultur og mangfold. Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering | 
| OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell | 
| Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 2000 | ord | 35 % | Intern | Alle | Mappe 1 - RLE | 
| Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | 2000 | ord | 40 % | Intern | Alle | Mappe 2 - Samfunnsfag | 
| Mappeeksamen | MAP3 | Individuell | 1500 | ord | 25 % | Intern | Alle | Mappe 3 - Pedagogikk | 
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: R-RL1, R-TF1
 - MAP2: R-SF1, OBLTS
 - MAP3: R-PD1
 
| Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon | 
|---|---|
| Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer | 
