Semestre
BDSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk
Generell informasjon
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn. Studentene vil bli utfordret på å reflektere etisk over samhandling med og ledelse av både barn og voksne med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger.
Kunnskapsområdet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som kulturarena i et samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det fokuseres på barns identitetsdanning og kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn.
Kunnskapsområdet skal også gi forståelse for og erfaringer med ledelse av voksne, og arbeid med å støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen. Fokus også på de yngste barna inngår i flere undervisningstema.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk består av to overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser
1: Kultur og mangfold i barnehagen
Læringsutbyttet etter gjennomført studium av kunnskapsområdet: Studenten:
- har kunnskap om kulturelt mangfold i det norske samfunnet, og hvordan barnehagen kan arbeide med mangfold og inkludering
- har kunnskap om tro, kulturarv og etisk fundament i kristendom, sentrale religioner og sekulære livssyn.
- kan møte barns undring og livsspørsmål på en støttende og stimulerende måte
- har kunnskap om det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kultur og rettigheter
- har kunnskap om barnehages rolle som kulturarena
- kan formidle kulturbærende fortellinger og tradisjoner
- kjenner til sentrale høytider og merkedager og kan legge til rette for markering av disse i barnehagen
2: Demokrati og ledelse i barnehagen
- har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- har kunnskap om demokrati og ledelse, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena, med fokus på barns medvirkning
- har kunnskap om pedagogisk ledelse og kan samarbeide med ansatte og foresatte i barnehagen
- kan reflektere faglig kritisk over egne verdier, holdninger og handlinger, og møte utfordringer i barnehagens dagligliv på en yrkesetisk forsvarlig måte
- har kunnskap om betydningen av nærmiljø, og kan arbeide reflektert med barnehagens forhold til nærmiljøet
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst, og om oppvekstsvilkår og ulike sosialiseringsarenaer for barn i den moderne velferdsstaten.
- kan arbeide med kjønnsperspektiver og likestilling blant barn og voksne i barnehagen
- har kunnskap om barns rettigheter og hvordan barnehagen kan støtte barn med ulike forutsetninger og behov i samarbeid med foresatte og eksterne hjelpeinstanser
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
R-RL1: Fagtekst om religion, danning og etikk. Videreutvikles til mappeeksamen 1 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-SF1: Fagtekst om demokrati og medvirkning. Videreutvikles til mappeeksamen 2 | Skriftlig oppgave | Gruppe |
R-PD1: Fagtekst om barnehagens arbeid med barn med særskilte behov | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-TF1: Kultur og mangfold. Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | ca. 2000 | ord | 50 % | Intern | Alle | Mappe 1 - RLE |
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | ca. 2000 | ord | 50 % | Intern | Alle | Mappe 2 - Samfunnsfag |
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: R-RL1, R-TF1
- MAP2: R-SF1, R-PD1, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |