BHSTM2040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2020 høst, 2021 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2021 vår
- EmneansvarligChristine B. Østbø Munch
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studenten tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til temaer i språk, tekst og matematikk. Studenten skal blant annet lære om barns språklige og matematiske utvikling, om barnehagen som en arena for både lek og læring og om overgangen fra barnehage til skole.
I kunnskapsområdet drøftes faglig-pedagogiske problemstillinger knyttet til begrepene omsorg, lek og læring, samt diskusjoner om kartlegging og vurdering av barn i barnehagen.
I tillegg skal det arbeides med å utvikle studentens kunnskap om barns matematiske forståelse og det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. Også temaer som barns muntlige språkutvikling, barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklig kompetanse og overgangen fra barnehage til skole er sentrale innenfor dette kunnskapsområdet.
Studenten skal også ha tilegnet seg ferdigheter vedrørende organisering og ledelse av både barn og voksne i lek- og læringssituasjoner i ulike miljøer.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, matematikk og norsk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av tre overordnede temaer med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns språklige og matematiske utvikling
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- kan observere barns muntlige og skriftlige språk i lek og i andre situasjoner
- kan analysere barns muntlige språk på grunnleggende nivå
- kan analysere barns multimodale tekster på grunnleggende nivå
- har grunnleggende kunnskap om barns utvikling av norsk som andrespråk
- kan synliggjøre og legge til rette for flerspråklighet i barnehagen
Tema 2: Barnehagen som lek- og læringsarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger knyttet til samtidens debatter om barnehagens rolle i utdanningssystemet
- har forståelse for og kunnskap om læring og danning i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter knyttet til observasjon, planlegging, ledelse og vurdering av ulike lek- og læringsaktiviteter med vekt på språk, tekst og matematikk
- har kunnskap om og ferdigheter i å gjennomføre prosjektarbeid med barn
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø knyttet til norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har innsikt i matematikkdidaktikk i barnehagen
- kan videreutvikle matematikkglede som oppstår i lek, i hverdagssituasjoner og i tilrettelagte aktiviteter
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
Tema 3: Overgangen fra barnehage til skole
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i tilknytning til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1. trinn
- har kunnskap om hvordan skolen møter barn ut fra barns forutsetninger og behov
- har kunnskap om grunnskolens styringsdokumenter
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
S-PD1: Barnehagens bruk av kartleggingsverktøy | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S-MA1: Matematikkens plass i barnehagen | Skriftlig oppgave | Gruppe |
S-MA2: Matematikkdagen. Gruppevis praktisk prosjekt med individuell skriftlig rapport | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
S-MA3: Matematikk i barnelitteratur | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Barneprodusert tekst | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-NO3: Norsk som andrespråk | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S-TF1: Overgangen barnehage/skole. Muntlig presentasjon av tverrfaglig gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1. trinn. Utgjør grunnlag for godkjenning av praksisperioden. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 3 | timer | 30 % | Intern | Ingen | Norskfaglig fokus |
Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 3 | timer | 30% | Intern | Ingen | Matematikkfaglig fokus |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig notat fra gjennomført prosjekt i 2. års praksis | Presentasjon av eget prosjekt i 2. års praksis, med påfølgende eksaminasjon i norsk og matematikk. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: S-NO1, S-NO2, S-NO3, S-TF1
- SEK2: S-MA1, S-MA2, S-MA3, S-PD1
- MUN1: OBLTS
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke har gjennomført praksis og det tverrfaglige prosjektet som er knyttet til den muntlige eksamen.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |