BKSTM2040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2020 høst, 2021 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2021 vår
- EmneansvarligOliver Thiel
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. Det legges vekt på å utvikle studentens kunnskap om barns matematiske forståelse, språklig utvikling og det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. I tillegg er barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklig kompetanse, samt overgangen fra barnehage til skole sentrale temaer innenfor dette kunnskapsområdet. Innsikt og ferdigheter i kartlegging og vurdering av barn vektlegges også.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene norsk, matematikk, pedagogikk og musikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av 3 tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns språklige og matematiske utvikling i et estetisk perspektiv
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- har kunnskap om barns språkutvikling og kan bruke det til å analysere barns muntlige språk
- kan støtte barns tekstproduksjon med utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep
- kan synliggjøre og anvende barns muntlige og skriftlige språk i lek og annet samvær med barn
- kan anerkjenne og legge til rette for flerspråklighet i barnehagen
- kan reflektere over språkets, matematikkens og musikkens betydning i barnehagens hverdag for barns helhetlige danning
- har kunnskap om sammenhengen mellom musikalske uttrykk og barns matematiske og språklige utvikling
Tema 2: Barnehagen som leke- og læringsarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og ferdigheter knyttet til planlegging og vurdering av ulike leke- og læringsaktiviteter, med vekt på språk, tekst, matematikk, musikk og estetiske læreprosesser
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking
- kan videreutvikle matematikkgleden som oppstår i lek, hverdagssituasjoner og tilrettelagte aktiviteter
- kan bruke musikk som verktøy i arbeid med språk, tekst og matematikk
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- har kunnskap om ulike digitale verktøy og ferdigheter i å bruke dem kreativt og kritisk i pedagogisk arbeid
Tema 3: Overgangen fra barnehage til skole
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i forhold til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinnet knyttet til fagene norsk og matematikk
- har kunnskap om hvordan skolen møter barn ut fra barns forutsetninger og behov
- har kunnskap om skolens styringsdokumenter
Pensumliste
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
| Kode og beskrivende navn på arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
|---|---|---|
| S-MA1: Matematikkdagen. Gruppevis praktisk prosjekt og individuell skriftlig rapport med refleksjon | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe, med individuell vurdering |
| S-TF2: Matematikk, språklek og musikk i barns barnehagehverdag. Gruppevis praktisk prosjekt med muntlig presentasjon og skriftlig innlevering (MU-NO-MA) | Framføring og rapport | Gruppe |
| S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner | Skriftlig oppgave | Individuell |
| S-NO2: Analyse av en barneprodusert tekst | Framføring/presentasjon | Individuell |
| S-TF1: Overgangen barnehage/skole. Tverrfaglig (NO-MA-PD) gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1. trinn. Utgjør grunnlag for godkjenning av praksisperioden. | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
| OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
| Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 3 | timer | 30 % | Intern | Ingen | Norskfaglig fokus |
| Skriftlig skoleeksamen | SEK3 | Individuell | 3 | timer | 30 % | Intern | Ingen | Matematikkfaglig fokus |
| Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig dokumentasjon fra prosjekt i 2.års praksis | Presentasjon av eget prosjekt i 2.års praksis, med påfølgende eksaminasjon i norsk og matematikk. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK2: S-NO1, S-NO2, S-TF1
- SEK3: S-MA1, S-TF2
- MUN1: OBLTS
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og det tverrfaglige prosjektet som er knyttet til muntlig eksamen.
| Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
|---|---|
| Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
