Semestre
BNBUL1000 Barns utvikling, lek og læring
Generell informasjon
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk, fysisk fostring og naturfag.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring består av tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barn i utvikling, lek og læring
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og samspill med barn
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom i et historisk perspektiv
Tema 2: Profesjonelle og etiske utfordringer:
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid med medarbeidere og foresatte
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og framstå som en bevisst rollemodell
- kan legge til rette for sporløs ferdsel og kjenner hvilke rettigheter og plikter allemannsretten medfører
Tema 3: Pedagogisk arbeid i barnehagen
- kan anvende faglig kompetanse i praktiske og teoretiske problemstillinger
- har kunnskap om og ferdigheter i observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging og å lede barn i leke- og læringsprosesser med fokus på barns medvirkning
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
B-TF1: Barn i utvikling | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD1: Gjennomført 1. utkast semesteroppgave | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD2: Om gruppeprosesser, skriftlig og muntlig fremføring | Skriftlig oppgave | Gruppe |
B-NO1: Voksen/barn-dialog i barnehagen | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 40 % | Intern | Avholdes høst 2015. | |
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 60 % | Intern | Innlevering vår 2016 |
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: Ingen
- OPG1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |