Semestre
BNBUL1000 Barns utvikling, lek og læring
Generell informasjon
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk, fysisk fostring og naturfag.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring består av tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barn i utvikling, lek og læring
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og samspill med barn
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom i et historisk perspektiv
Tema 2: Profesjonelle og etiske utfordringer:
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid med medarbeidere og foresatte
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og framstå som en bevisst rollemodell
- kan legge til rette for sporløs ferdsel og kjenner hvilke rettigheter og plikter allemannsretten medfører
Tema 3: Pedagogisk arbeid i barnehagen
- kan anvende faglig kompetanse i praktiske og teoretiske problemstillinger
- har kunnskap om og ferdigheter i observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging og å lede barn i leke- og læringsprosesser med fokus på barns medvirkning
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
B-TF1: Barn i utvikling | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD1: Gjennomført 1. utkast semesteroppgave | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD2: Om gruppeprosesser, skriftlig og muntlig fremføring | Skriftlig oppgave | Gruppe |
B-NO1: Voksen/barn-dialog i barnehagen | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 40 % | Intern | Avholdes høst 2015. | |
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 60 % | Intern | Innlevering vår 2016 |
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: Ingen
- OPG1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Pensum
Askland, L. (2011). Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjoner. Oslo: Gyldendal. Kap. 1-7 (208 s.)
Birkeland, T. & Mjør, I. (2012) Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1 (20 s.)
Birkeland, Å. & Carson, N. (2013). Veiledning for barnehagelærere. (3. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-4 (48 s.)
Fennefoss, A. T. & Jansen, K. E. (2004) Praksisfortellinger. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 2 og 4 (12 s.)
Glaser, V.; Størkersen, I. & Drugli, M. B. (red.) (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-6, 10, 11, 28, 30 (183 s.)
Gunnestad, A. (2007). Didaktikk for førskolelærere. En innføring (4. utgave). Oslo: Universitetsforlaget. Kap.1-4 (136 s.)
Høigård, A. (2006 eller seinere). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 og 2 (105 s.)
Kloep, M. & Hendry, L. B. (2003.) Utviklingspsykologi i praksis, Oslo: Abstrakt forlag, Kap. 2 og 3 (65 s.)
Krogstad, A.; Hansen, G.; Høyland, K. & Moser, T. (red.) (2012). Rom for barnehage. Bergen: Fagbokforlaget, Kap. 4 (15 s.)
Langholm, G. (red.), Hilmo, I.; Holter, K.; Lea, A. & Synnes, K. (2011). Forskerfrøboka. Barn og natur. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 1-3, (91 s.)
Nordland, E. (2004). Gruppen som redskap for læring. (3. opplag) Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. Kap. 2, 4, 5 og 6 (61 s.)
Sandvik, N. (2006). Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet
Sandseter, E. B. H.; Hagen, T. L. & Moser, T. (2010). Kroppslighet i barnehagen. Oslo: Gyldendal. Kap. 1, 4, 6-8, 13 (104 s.)
Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk forum. Kap. 4-14 (142 s.)
Kompendium/BOLK
Amundsen, H.M. (2013). Danning til livet – et fortolkende prosjekt. I K. Steinsholt & M. Øksnes (red.). Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s. 169-185 (16 s.)
Christoffersen, S. Aa. (2011). Profesjonsetikk som dømmekraft. I S. Aa. Christoffersen (red.) Profesjonsetikk. Om etiske perspektiver i arbeidet med mennesker. ( 2. utgave). Oslo: Universitetsforlaget. s. 65-88 (23 s.)
Olofsson, B.K. (1993). Hva er lek? I I lekens verden. Oslo: Pedagogisk forum. s. 11-29. (18 s.)
Waaler, R. (1999) Med barn på tur i naturen – Rettigheter og plikter. I T.E. Bagøyien (red.) Barn i friluft. Om verdifullt friluftsliv.) Oslo: Sebu forlag. s.153-189 (36 s.)