Semestre
MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst
Generell informasjon
Kursnavn på nynorsk:
Sårbarheit og resiliens i barn sin oppvekst
Kursnavn på engelsk:
Resilience and Vulnerability in Children’s Upbringing
Studiepoeng:
15
Studienivå:
Mastergradsstudium (toårig)
Undervisningsspråk:
Norsk
Studieprogram:
Mastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
Varighet:
1 semester
Undervisningssemester
2020 vår
Eksamenssemester
2020 vår
Emneansvarlig
Frode Stenseng
Marit Pettersen
Emneinnhold
Sentralt i dette emnet er sårbarhet og resiliens, tema som teoretiseres og drøftes i forhold til barns oppvekstsvilkår, utvikling, lek og læring i barnehage og skole, et tema som også innlemmer fokus på sosiale og emosjonelle vansker og styrker. Studentene utfordres både gjennom undervisning og veiledet praksis til å utvikle et kritisk blikk på diagnostiske begrep, ulike kartleggingsverktøy og tiltak i barnehage og skole.
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har
- avansert kunnskap om tidlig samspill og betydningen av god tilknytning
- inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på sosiale og emosjonelle vansker
- omfattende innsikt i ulike sider ved resiliens
- grundig kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekst i individ- og systemperspektiv
Ferdigheter:
Kandidaten
- har forståelse for og kan analysere barns sårbarhet og ressurser i et relasjonelt perspektiv
- kan anvende relevante kartleggingsformer relatert til individ og system på en selvstendig måte
- kan gjennomføre tiltak relatert til barn i sårbare situasjoner på bakgrunn av teoretisk innsikt og anvendelse av skjønn
- kan analysere spesialpedagogisk praksis og avdekke faktorer som kan hemme eller fremme utvikling, lek og læring i individ- og systemperspektiv
- er bevisst sine holdninger og verdier i arbeid med barn og foreldre/foresatte i utsatte situasjoner
Generell kompetanse:
Kandidaten kan
- analysere nødvendighet og begrensning av diagnostiske begrep og kartleggingsverktøy
- analysere beskyttelses- og risikofaktorer i barns oppvekst
- anvende høy grad av innsikt for å legge til rette for utvikling, lek og læring både på individ- og systemnivå
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, veiledet praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
SRO-AK1: 55 t veiledet praksis (100 % tilstedeværelse) | Praktisk arbeid | Individuell |
SRO-AK2: Individuell praksisrapport | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 4 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: inntil 3000 ord (7-8 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den fjerde dagen. |
Karakterskala:
A-F
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner / Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |
Pensum
Her finner du pensumlisten for studieåret 2019-2020