Studieplan for Mastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk 2025-27
Studieplan for Mastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk 2025-27
- Studiepoeng120
- StudiebelastningHeltid
- Gjelder for kull2025
- UndervisningsspråkNorsk
- Studieprogramnavn, bokmålMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Studieprogramnavn, nynorskMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Studieprogramnavn, engelskMaster’s Degree Programme in Child Culture and Arts Education
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- Varighet4 semester
- StudieprogramlederMarit Holm Hopperstad, Jørgen Moe
Generell informasjon
Vedtaksdato
Vedtaksorgan
Vedtaksdato for godkjenning/revisjon i DMMH sitt styre
Neste periodiske evaluering
Kostnader
Om studieprogrammet
Innledning
Masterprogrammet Barnekultur og kunstpedagogikk gir studenten generell kompetanse om kunst og kultur som en integrert og levende del av barns liv både i barnehagen, skolen og på andre kunst- og kulturfaglige arenaer. Programmet vil formidle kunnskaper og ferdigheter, videreutvikle og utfordre tradisjoner, og gi studenten et solid grunnlag for å arbeide med barnekultur og kunstpedagogikk. Barn har rett til å oppleve og uttrykke seg gjennom estetiske og kunstneriske uttrykk. Dette er løftet frem i både barnehagens og skolens rammeverk og gjennom FNs Barnekonvensjon § 31. Kunst og kultur fremheves også som en sentral ressurs i arbeidet med å nå FNs bærekraftmål, som fordrer omstilling og nye måter å tenke om, handle og løse samfunnsproblemer på.
Barn dramatiserer, musiserer og former sine uttrykk på mange måter for å skape mening. De henter inspirasjon og ideer fra hverandre, omgivelsene og kulturen. Sentralt i barnas meningsskaping står kunstfagene. I løpet av studiet arbeider studenten med å videreutvikle et fundament for en kunstpedagogisk praksis der kunstfagenes virkemidler tas i bruk i samspill med barna i det pedagogiske arbeidet. Kunstfagene i masterprogrammet bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet i barnehagelærerutdanningen og i barnehagen, kunstfaglige tradisjoner og de akademiske og vitenskapelige tradisjonene innen samfunnsvitenskap og humaniora. Musikk, drama, kunst- og håndverk (forming), litteratur og pedagogikk orientert mot kunstfagene står sentralt i undervisningen. Kunst- og kulturfag kan være enfaglige, multimodale og/eller tverrfaglige. I studieplanen betegnes dette som fagfelt.
Valgt fagfelt
Med bakgrunn i forkunnskaper fra sin bachelor velger studenten et fagfelt (eventuelt et tverrfaglig felt ) å fordype seg i og arbeide med gjennom studieløpet. Det valgte fagfeltet kan være ett av følgende:
- Kunst, kultur og kreativitet/tverrfaglig og multimodal fordypning (KKK i barnehagelærerutdanningen): Fordypning i tverrfaglige og multimodale uttrykk. Studenten kan vektlegge ett av kunstfagene.
- Drama: Fordypning i barneteater, dramaforløp eller performance.
- Kunst og håndverk: Fordypning i verkstedarbeid med valgte materialer og teknikker.
- Musikk: Fordypning i musikkutøvelse, bruk av instrumenter og stemme.
- Litteratur: Fordypning i litteratur, tekst- og bildeskaping.
Organisering av studieprogrammet
Studiet er organisert i seks emner som henger sammen og utgjør en helhet.
- Kunstfaglig skapende fordypning (15 sp.)
- Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 sp.)
- Akademisk skriving og forskningsdesign (15 sp.)
- Perspektiver på barnekultur og kunstpedagogisk praksis (15 sp.)
- Barnekulturelt kunstpedagogisk prosjekt (20 sp.)
- Masteroppgave (40 sp.)
Karriereveier
Utdanningens samfunnsmessige mål er å ivareta og styrke det skapende og kulturelle innholdet i barnehagen og i andre barndomsinstitusjoner. Studiet kvalifiserer studentene til å kunne lede og veilede kunst- og kulturfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter i barnehagen. Studiet kan også gi grunnlag for å arbeide med kunstfaglig utviklings- og formidlingsarbeid med og for barn i andre deler av oppvekstfeltet og på ulike kunst- og kulturarenaer, avhengig av studentens faglige bakgrunn.
Målgruppe
Studiet retter seg mot studenter med nylig fullført bachelorgrad som barnehagelærer, praktiserende barnehagelærere/førskolelærere og mot andre med relevant kunstutdanning, kunstfaglig og pedagogisk utdanning (se opptakskravene). Studiet retter seg også mot studenter som ønsker å kvalifisere seg til forskerutdanning (ph.d.).
Opptakskrav og rangering
For opptak til mastergradsstudiet gjelder § 3 i forskrift om krav til mastergrad og § 2 i forskrift om studier ved DMMH.
Grunnlaget for opptak er relevant bachelorgrad (180 stp.) med minimum 60 stp. i kunstfag og 30 stp. i pedagogikk.
Med relevant grad menes:
- Bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning med 30 stp. kunst- og kulturrelatert fordypning
- Bachelorgrad som grunnskolelærer med 60 stp. i kunstfag
- Bachelorgrad i kunstfag og 30 stp. i pedagogikk
- Bachelorgrad i pedagogikk og 60 stp. i kunstfag
- Bachelorgrad i steinerpedagogikk
- 3-årig bachelorutdanning som faglærer i kunstfag
- 3-årig bachelorutdanning som pedagog (barnevernspedagog, spesialpedagog) og 60 stp. i kunstfag
Alle som tas opp må ha en gjennomsnittskarakter på C eller bedre innen de obligatoriske 60 sp. i ett eller flere kunstfag. Søkere må ha gjennomsnittskarakteren C eller bedre på bachelorgraden. Dette kan fravikes i særskilte tilfeller etter en faglig vurdering av søkerens samlede kvalifikasjoner. Søknaden må inkludere dokumentasjon på kvalifikasjoner, som for eksempel arbeidserfaring eller lignende.
Søkere som ikke oppfyller C-krav
Søkere med tidligere førskolelærer- eller barnehagelærerutdanning som ikke oppfyller karakterkravet på C, kan forbedre karaktersnittet sitt ved å legge ved dokumentasjon på relevant videreutdanning fra DMMH eller annen høyere utdanning. Det er viktig å merke seg at både intern og ekstern videreutdanning som blir innpasset i mastergraden, ikke samtidig kan brukes til å forbedre karaktersnittet. Eksempler på relevante studier/fagområder er årsstudium eller tilsvarende innenfor:
- samfunnsvitenskap og humaniora, f.eks. årsstudium i pedagogikk
- fagområder som inngår i barnehagelærerutdanningen
- fagområder av særlig relevans for masterprogrammets profil
Søkere med utenlandsk lærerutdanning
Søkere med utdanning fra utlandet må dokumentere godkjenning som lærer fra Utdanningsdirektoratet eller NOKUT (f.o.m. 2020). Søkere med utenlandsk lærerutdanning må i tillegg dokumentere undervisningskompetanse i grunnskolen (1-10. trinn).
Opptak til enkeltemner
Tre av emnene i første studieår, MKKSF4010 Kunstfaglig skapende fordypning (15 sp.), MKBKP4030 Perspektiver på barnekultur og kunstpedagogisk praksis (15 sp.) og MKVFM4000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 sp.), kan tas som enkeltemner.
Læringsutbytte
Etter fullført studium er det forventet at kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse innen de overordnede områdene kan beskrives slik:
Kunnskap
En kandidat med fullført utdanning:
- har utviklet et omfattende vitenskapsteoretisk og metodeteoretisk grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen og i annen kunst- og kulturpedagogisk virksomhet
- har inngående kunnskap om etiske retningslinjer for forskningspraksis blant barn generelt og i det kunstfaglige, barnekulturelle og kunstpedagogiske feltet spesielt
- kan anvende kunnskap innenfor sitt valgte fagfelt på relevante arenaer for kunst- og kulturfaglig arbeid
- har avansert kunnskap om hvordan estetiske virkemidler anvendes i kunstpedagogisk virksomhet.
- kan analysere faglige problemstillinger historisk, samfunnsfaglig og pedagogisk i det valgte kunstfaget, barnekulturfeltet og/eller kunstpedagogiske området
- kan gi avanserte refleksjoner over moderne barndom fra kunst- og kulturfaglige perspektiver
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning:
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstpedagogisk utviklingsarbeid innenfor sitt valgte fagfelt, både selvstendig og sammen med andre
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere resonnementer innenfor sitt valgte fagfelt
- kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt i barnehagen eller på andre relevante arenaer, i tråd med forskningsetiske normer og regler
- kan undersøke egenarten ved det estetiske og skapende som erfarings- og erkjennelsesprosesser og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk kunst- og kulturfaglig utviklingsarbeid innen sitt valgte fagfelt
- kan utøve det valgte fagfeltet, samt dokumentere og presentere opparbeidet kunnskap i teori, skapende og utøvende arbeid
- kan analysere og drøfte kunstpedagogiske og kunstdidaktiske problemstillinger, og utøve kulturformidling for eller med barn
- kan analysere de ulike kunst- og kulturfagenes egenart samt analysere diskurser og reflektere kritisk over ulike praksiser
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning:
- kan formidle omfattende selvstendige, forskningsrettede, teoretiske og erfaringsbaserte arbeider knyttet til valgt fagfelt
- kan bidra til nytenkning innen det valgte fagfeltet på arenaer hvor kunstfaglige verktøy og uttrykk brukes og oppleves av barn
- har handlingskompetanse knyttet til barns estetiske lek, kultur og kunstfaglige uttrykksformer
- har inngående kunnskap om og ferdigheter i hvordan kunst- og kulturfaglig teori og skapende og utøvende arbeid gjensidig beriker hverandre
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter i kunst- og kulturfag i barnehagen og på andre kunst- og kulturfaglige arenaer i samfunnet rettet mot barn
- kan analysere kunstpedagogisk praksis rettet mot barn og har en reflektert holdning til yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kan kommunisere kunstfaglige, kunstpedagogiske og barnekulturelle problemstillinger, analyser og konklusjoner med fagfeller, aktører innen det kunstfaglige område i samfunnet og med allmennheten
Organisering av studiet
Masterstudiet går over to år og er et heltidsstudium på til sammen 120 sp., med 60 sp. pr. år. Undervisningen er organisert i emner og er samlingsbasert.
Arbeidsbelastningen er fordelt likt med 30 sp. pr. semester. Studenten må regne med å arbeide med studiet på fulltid.
Inngående informasjon om innhold i de ulike emnene framkommer av emnebeskrivelsene.
Studiemodell
- F - Fordypning
- O - Obligatorisk
- S - Spesialisering
- V - Valgfritt
Emne | Type | 2025 høst | 2026 vår | 2026 høst | 2027 vår |
---|---|---|---|---|---|
15 | |||||
15 | |||||
15 | |||||
15 | |||||
20 | |||||
- | 40 | ||||
Sum (120 total) | 30 | 30 | 20 | 40 |
Øvrige krav
Progresjonskrav
Studenten må ha bestått begge emner i 1. semester for å kunne begynne på MKASFD4021 Akademisk skriving og forskningsdesign i 2. semester.
Studenten må ha bestått alle emner i 1. studieår for å kunne begynne på MKPRO5500 Barnekulturelt kunstpedagogisk prosjekt i 3. semester.
Alle emner i 1. studieår må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven og samle inn data i feltet. Studenten må ha bestått alle foregående emner for å kunne levere masteroppgaven siste semester, 2. studieår.
Praksis
Det er ikke praksis i studiet.
Læringsaktiviteter og vurderingsformer
Studiet består av arbeids- og læringsformer som forelesninger, praktiske øvinger, gruppearbeid, veiledning (individuelt og på seminarer), multimodale presentasjoner, tekstskriving og selvstendig arbeid. Videre består studiet av kunstfaglig og kunstpedagogisk utviklingsarbeid.
Eksamensformene er praktisk kunstfaglig arbeid, presentasjoner og skriftlige innleveringer.
Alle emner vurderes av en intern og ekstern sensor, med unntak av MKASFD4021 Akademisk skriving og forskningsdesign.
Emnene MKKSF4010 Kunstfaglig skapende fordypning, MKASFD4021 Akademisk skriving og forskningsdesign og MKPRO5500 Barnekulturelt kunstpedagogisk prosjekt vurderes til bestått/ikke bestått. Øvrige emner vurderes med karakterene A–F.
Masteroppgaven skal gi anledning til selvstendig arbeid med fordypning i et avgrenset tema innen det valgte fagfeltet. Eksamensformen består av innlevering av masteroppgaven – en skriftlig, individuell oppgave og en avsluttende muntlig eksamen i tilknytning til oppgaven.
Informasjon om innpassing og overgangsordninger
Innpassing
Masterstudiet gir mulighet for innpassing av emner fra andre relevante masterutdanninger etter søknad.
Internasjonalisering
Det er mulig å gjennomføre deler av studiet ved relevante universiteter og høgskoler i utlandet. DMMH har en ERASMUS+-avtale med Syddansk Universitet i Odense, Danmark, Master i børne- og ungdomskultur - medier og æstetiske læreprocesser.
Utenlandsopphold legges til høstsemesteret andre året (tredje semester) og oppholdet vil dekke emnet MKPRO5500 Barnekulturelt kunstpedagogisk prosjekt (20 sp.).
Kostnader i forbindelse med studieoppholdet i utlandet dekkes av studenten selv. Det finnes ulike stipend- og støtteordninger, bl.a. Erasmusstipend og DMMH reisestipend. Lånekassen gir vanlig lån med noe tilleggsstøtte til utenlandsstudier.
Kvalifikasjon/vitnemål
Ved fullført studium på 120 sp. utstedes vitnemål for Master i barnekultur og kunstpedagogikk sammen med Diploma Supplement. Tittelen på masteroppgaven registreres via Studentweb og fremkommer på vitnemålet.
Fullført mastergrad gir mulighet for opptak til videre studier på ph.d.-nivå.
Kvalifisering som pedagogisk leder i barnehagen
Mastergraden i barnekultur og kunstpedagogikk ved DMMH tilfredsstiller de aktuelle kravene for tilsetting som pedagogisk leder dersom man leverer en masteroppgave med et barnekulturelt og/eller kunstpedagogisk fokus på barnehage og barnehagebarn, samt har en treårig pedagogutdanning som en del av opptaksgrunnlaget, jf. barnehageloven § 18, rundskriv F-04-11 og tolkningsuttalelse fra Udir: «Utdanninger som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen».
Øvrig informasjon
Infrastruktur og bruk av IKT
Studiet bruker en internettbasert læringsplattform. Det kreves at studentene er fortrolig med bruk av PC. Det vil ved studiets start gis en mulighet for å få en innføring i hvordan streaming brukes i undervisningen.
Materialavgift
Studenten må selv dekke utgifter til for eksempel materialer, verktøy, instrument, kostymer og kulisser innen det selvvalgte kunstfaglige feltet, og til eventuelle reiser.
Godkjenning av studieplanen
Godkjent av styret: 02.12.2014
Godkjent av NOKUT: 08.07.2015